Annons

Kontroll utan närvaro går inte

Ja, det behövdes mer ordning och reda på svenska vägar. Eneroth borde dock satsa mer på fysisk närvaro än strängare regler.
Ledare • Publicerad 8 februari 2022
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

EU har till slut reagerat på den situation som uppstått i transportsektorn. I jakt på billigast möjliga transporter har lastbilschaufförer från EU:s fattigaste länder tagit klivet ut på kontinenten. Det är precis så EU är tänkt att fungera, men problemet är att konkurrensen blivit skev och farlig. Allt för ofta visar det sig att dessa förare, eller deras åkerier, åsidosätter säkerhet för vinning. Det handlar om förare som kör för lång tid under en dag eller om fordon som inte håller måttet. Många ser också till att ta fler och fler uppdrag i ett annat land medan de är där samtidigt som de lever ur sina fordon.

Yrkestrafiken i Sverige behöver blir säkrare, men EU-regler är inte bra nog.
Yrkestrafiken i Sverige behöver blir säkrare, men EU-regler är inte bra nog.Foto: Johan Nilsson/TT

Det har skett en del reformer redan för att komma åt dessa problem och ge svenska åkare en rimligare konkurrenssituation. Eneroth lyfte fram att Sverige har EU:s högsta sanktionsavgifter för den yrkesförare som visar sig bryta mot regelverken kring cabotagetrafik. Nu skall regeringen införa ytterligare skärpningar för att svara upp mot EU:s mobilitetsdirektiv, ett lagstiftningspaket som syftar till att europeiska åkare inte skall konkurrera med farliga metoder.

Annons

Men som så ofta när det kommer till socialdemokratiska regeringar finns det en tendens att vara för ivrig inför direktiv från Bryssel. Man går ofta längre än vad som krävs för att leva upp till det som kommit överens om i Europaparlamentet. I detta fall handlar det om att fängelse förs upp på straffskalan för transportköpare som anlitar oseriösa aktörer. Man får anta att det gäller vid upprepade tillfällen eller stor utsträckning och inte av försumlighet. Man kommer också arbeta för att införa smarta färdskrivare som krav för att köra yrkestrafik i EU. Man fortsätter tendensen att lägga en stor byråkratibörda på de åkerier och transportköpare som vill göra rätt samtidigt som farliga förare kan fortsätta sin verksamhet.

Det saknas sedan länge poliser i Sverige som kan utföra kontroller av lastbilar och cabotagetrafik i synnerhet. Det är betydligt mer avancerat än att stoppa bilister som kör för fort och kräver en helt annan överblick. Tullen saknar också fortfarande befogenheter att stoppa påverkade yrkesförare på väg in i landet. Om en drograttfylla inte kan bedömas som grov får chaufförerna ofta fortsätta in i landet. Utredningen för att ändra på det skall vara klar i början av nästa månad, och då är det fortfarande minst ett år kvar tills förslaget kan bli ny lagstiftning.

Vill man återta kontrollen över svenska vägar är det inte mer byråkrati som gäller, man måste satsa resurser på närvaro och handlingskraft. Om man ser till att nå oseriösa aktörer så skyddar man de som vill göra rätt. Med fler pålagor får man till en skarpare uppdelning mellan seriösa och oseriösa, men utan någon som ger sig ut på vägarna och bötfäller farliga chaufförer kommer det dröja innan vägarna är säkra.

Jacob SidenvallSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons