GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Länets vägar som farligast nu

Höst i Småland är en farlig kombination för viltolyckor. När bilar och vägar blir bättre vilar mer på personligt ansvar.
Ledare • Publicerad 30 oktober 2021
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Snart är årets mest viltolycksdrabbade månad över. Oktober har sedan länge varit den månad då flest krockar med våra stora vilt. Det handlar både om djurens och människornas vanor, jakten får älgar och vildsvin att röra på sig mer. Kronobergs och Kalmars län är de som ofta toppar statistiken i antal viltolyckor.

Coronapandemin innebar mer stillasittande och färre resor, trots ökade viltstammar minskade viltolyckorna något. Kronoberg har de senaste fyra åren haft runt tretusen viltolyckor per år och det är inte otroligt att 2021 kommer att se likadant ut. Med det sagt finns det sedan förra hösten rapporter om att vildsvinsjakten börjar komma ikapp djurens spridning. Under senast fullbordade jaktår ökade avskjutningen med trettio procent.

Det är visar att man hittar rätt när det kommer till jaktmetoder och förväntningar från markägare. Man får också tro att det kommer att påverka statistiken för viltskador i positiv riktning. Rådjur är det vanligaste djuret att kollidera med, men vildsvin och älg blir ofta allvarligare olyckor. Älg och vildsvin är också mer säsongsaktiva. Rådjuren är mer aktiva under vår och sommar än de andra två viltslagen, om man ser till olyckorna i länet. Mörker och väglag gör förstås sitt också för att skapa farliga situationer.

Kronoberg och Kalmar toppar listan över viltolyckor.
Kronoberg och Kalmar toppar listan över viltolyckor.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Älgskadefondsföreningen som utgår från Åseda har rapporterat om att många idag saknar kunskap om hur man gör om man är med om en viltolycka. Förra året dömdes en man från Ljungby för att rapporterat in en viltolycka först när han anmälde skadan till försäkringsbolaget. Det är inte många lagar som kräver handling av medborgarna, oftast regleras bara vad man skall avstå från att göra. Det återspeglar människans ansvar för naturen. Vi som tänkande och reflekterande varelser kan inte frånsäga oss ansvaret för våra handlingar.

Det finns saker man kan göra för att minska viltolyckorna. Från och med starten på nuvarande jaktår subventionerar staten de trikinprov som måste lämnas in när en jägare skjuter ett vildsvin. Det lär fortsätta att öka jakten på vildsvin. Älgstammens storlek är en fråga som redan engagerar skogsnäring och jägarkåren.

Det kommer inte gå att helt bli av med viltolyckor. För Småland som präglas av skogar och möjligheter att bo utanför städerna kommer de vara en faktor i vardagen. Det personliga ansvaret gäller när en olycka är ett faktum men också innan. Jakt och skogsliv är ett viktigt inslag i mångas tillvaro här i Kronoberg. Med tydlig statistik som varje år visar på ökade viltolyckor dessa höstveckor kan det vara en god idé att sänka farten och investera i extraljus om man bilar mycket.

Det finns risker som går att bygga bort, och bilindustrin har varit mycket framgångsrik i att minska farorna i trafiken. Samtidigt har moderna bilar blivit väldigt bekväma i höga hastigheter. Det lägger ännu mer på individens ansvar.

Jacob SidenvallSkicka e-post