Annons

Mer realism på önskelistan

Sydsvenska Industri och handelskammaren presenterade i går rapporten Företagens Kronoberg. Det är i sig positivt. Handelskammaren är en av mycket få självständiga institutioner som uppmärksammar den lokala utvecklingen, driver frågor och skapar opinion.
Ledare • Publicerad 2 mars 2011

Nya ägandeformer och ett förändrat näringsliv har också fått konsekvensen att företagandet ofta saknar företrädare, inte minst regionalt. Här behövs handelskammaren, när organisationer som Svenskt Näringsliv valt att driva nationella men inte regionala frågor. Handelskammaren har också lyckats med att engagera en person som Ikea AB: vd Thomas Carlzon i det regionala arbetet. Det kan också ses som ett exempel på en allt mer regionalare Ikeastrategi. Koncernen finns tydligare med i det kronobergska samhället.

Till saken hör också att näringslivsfrågor inte alltid blir politiskt viktiga. Få lär gå till val på att driva frågan om Sydostlänken - räls hela vägen från Älmhult till Karlshamn. Den är tämligen oviktig för persontrafik, men synnerligen betydelsefull för gods och industri.

Annons

Det är nu lätt att peka på blottor och svagheter i rapporten. Näringslivets företrädare anklagar ofta politiker och tjänstemän för att inte prioritera eller för att sakna förståelse för den ekonomiska verkligheten. Nu är det nog så att förtroendevalda och ämbetsmän ofta lever tämligen nära verkligheten, medan företagarföreträdare inte behöver göra svåra politiska prioriteringar.

Handelskammaren ger hög eller mycket hög prioritet åt i stort sett alla riksvägar i länet. I fråga om framtiden för flygplatserna i Sydost har den satt ner foten. Med realism och stöd från styrelserna i Kalmar och Blekinge avfärdas planerna på en sammanslagning av flygplatserna i Sydost till Emmaboda. Men förväntningarna på flygplatsen i Växjö är enorma. Den "ska" ha direktflyg till Oslo och Helsingfors (!) liksom till en europeisk storflygplats. Även stambanan ska byggas ut söder om Alvesta till fyrspår medan järnvägen Alvesta-Växjö ska byggas ut till dubbelspår. Sedan tidigare är Handelskammaren också medlem i lobbygruppen Europakorridoren som propagerar för höghastighetståg mellan Stockholm och Malmö, via Ljungby. Några budgetsiffror finns dock inte i rapporten, bara ord om att den regionala finansieringen bör stärkas utan någon lokal medfinansiering. Visst, staten måste satsa mer på infrastruktur. Men regionala krav måste också anpassas till någon form av realism.

Rapportförfattarna argumenterar vidare för bra vård och skola i länet. Det är nog få som säger emot. Fast kraven på "Sveriges bästa skola" känns gripet ur luften och tämligen irrelevant när skolorna i länet knappast kan klumpas samman i en mätbar enhet - och när kommunernas reella möjlighet att påverka kollektivavtal för lönesättning exempelvis är små.

Handelskammaren har fungerat som en viktig drivkraft för Linnéuniversitet och för förmågan att tänka över de historiska länsgränserna som fungerat som murar i södra Sverige. Det nya förslaget om en sammanslagning av länstrafikbolagen för att underlätta arbetspendling över länstrafikbolagens gränser är långtifrån problemfritt, men är ett exempel på kreativt nytänkande. I de regionala framtidsfrågorna behövs tankesmedjor utan band till partier, myndigheter eller andra institutioner - som Sydsvenska Industri och handelskammaren. Men dess viktiga argument blir så mycket tyngre om de genomgående är underbyggda. Det är såväl region som näringsliv betjänta av.

Martin Tunström
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons