Annons

Motvilligt flygförsvar

Regeringen ger stöd åt flygbranschen och SAS men talar ändå om verksamheten som hopplöst förlegad.
Publicerad 16 juni 2020
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Regeringen har beslutat att öka ägandet i flygbolaget SAS. Det har även den danska regeringen gjort, vilket innebär att företaget kommer att stärkas med drygt tolv miljarder kronor. Det innebär att utsikterna för att det skall finnas ett skandinaviskt flygbolag även i framtiden är betydligt ljusare.

Dessutom genomförs satsningen på ett sätt som ökar den statliga kontrollen av bolaget. Det bär två följder med sig, dels innebär det att hotet från kinesiskt kontrollerade borgenärer minskar –många har oroat av att SAS har skulder till kinesiska bolag som skulle kunna omvandlas till aktier i SAS.

Annons

Dels innebär den svenska statens ökade ägande att klimatambitionerna för flygbolaget lär höjas. Regeringen har uttalat att vägen ut ur Coronakrisen skall vara grön och SAS får inte hjälp utan förväntningar om att följa med på denna vandring. Det lär komma liknande villkor för företag som söker hjälp från staten i Coronakrisens kölvatten, särskilt företag som förknippas med utsläpp.

Hade det rört sig om ett nyförvärv från statens sida hade man kunnat anklaga regeringen för att göra det som den kinesiska staten just nu gör, att öka sitt inflytande genom företagsköp. Men SAS har varit en viktig aktör för att få Skandinavien ut i världen, det är en viktig del i en oumbärlig infrastruktur.

Apropå infrastruktur står inrikesflyget inför nya hot. Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt motsätter sig att staten skall investera i inrikesflyg och nämner bland annat Växjö som en ort som man lika gärna kan åka tåg till från Stockholm. För den som försökt är det förstås en sanning med modifikation, många Växjöbor har någon gång hänvisats till SJ-personalens barmhärtighet när bytet i Alvesta misslyckats.

Dessutom handlar regionala flygplatser om mer än att knyta samman huvudstaden med resten av vårt avlånga land. Regionala flygplatser gör så att turism och tjänsteresor från utlandet fungerar smidigt. I Kronoberg är det en försvarlig andel av de röda stugorna som hålls målade och ompysslade av danskar, tyskar och holländare. Med flyglinjer till kontinenten hålls bygden vid liv. Det är en dimension som få rikspolitiker verkar ta med i beräkningarna när de uttalar att olika landsändar klarar sig med bara tåg.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Redan tidigt i hanteringen av Coronakrisen blev det uppenbart att politiker red ut på gamla trofasta käpphästar i kampen. Det är kanske inte så konstigt egentligen, man skall göra sådant man tror på. Kommentarerna kring flygets stillastående visar dock att vissa, mer än andra, ser krisen som en möjlighet till förändring. Miljöpartiets Per Bolund, finansmarknadsminister, uttrycker att Coronakrisen inte gjort mer än att sätta sista spiken i kistan på en bransch som reda var halvt balsamerad.

Det är en bild som säger mer om ministern än om flyget. Det finns fortfarande inga alternativ om man på kort tid vill skicka varor och människor mellan kontinenter. Dessutom sker teknikutveckling för att göra detta så klimatvänligt som möjligt. Både SAS och Småland Airport i Växjö har viktiga roller att spela i framtiden.

Jacob SidenvallSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons