Ni sjabblar bort A-traktorerna
A-traktorer har blivit omåttligt populära. Och det är inte konstigt. De erbjuder säkerhet och bekvämlighet som bara går att få i en bil. Det är mycket bättre än mopeder och moppebilar. Och det sparar resurser, många bilar som annars skulle ha skrotats har istället kunnat göras om till A-traktorer.
Men, när något blir för stort kommer problemen som ett brev på posten. En del av de olyckor som skapat rubriker under året beror troligen på att antalet, och därmed exponeringen, ökat. Men även grupperna som använder traktorerna har ändrats.
De gamla eporna var för dem som redan kunde köra traktor och flera andra fordon vid femton års ålder. Det var ofta killar som hade nära koppling till jordbruk eller åkerier och som var mogna för sin ålder. När A-traktorerna nu sprider sig till andra grupper är trafikvanan inte den samma och nyhetens behag leder oftare till dåliga beslut.
Men skulden ligger hos föräldrarna. De har ansvar för sina ungdomar och deras ofärdiga hjärnor. Trafikverkets förslag på regeländringar är en extremt rimlig lista. Den är så rimlig att man undrar var föräldrarna hållit hus. Det finns femtonåringar som klarar av att köra i hundrasextio kilometer i timmen, men de håller till på Mantorps motorbana, eller någon av Kronobergs rallyklubbar. De flesta av dem har ägnat sig åt motorsport sedan de var mycket unga. Om denna beskrivning inte passar in på din tonåring borde en A-traktor med svag hastighetsspärr ses som en livsfara för din ättling.
En konservativ tänkare konstaterade i början av nittonhundratalet att ”när man bryter mot de stora lagarna så vinner man inte frihet. Man får inte ens anarki. Istället får man små lagar.” Det är en betraktelse över vad som händer när människor släpper på självbehärskningen och slutar intressera sig för moralisk fostran. Väldigt ofta slutar det med att lagstiftarna går in och detaljreglerar tillvaron för invånarna i ett land.
A-traktorerna är som sagt en fantastisk möjlighet som ger ungdomar rörelsefrihet, och om de används rätt, trygghet i trafiken. De gör att många kan satsa på sina hobbys och idrotter och att inkluderingen ökar för unga som bor avsides.
Men föräldrar måste se till att denna frihet sköts ordentligt. Det är ett underbetyg att så många ungdomar skadats eller dött på så kort tid. Alternativen för att vinna rörelsefrihet har dessutom aldrig varit fler, det är bara föräldrar som kan avgöra om tonåringen är mogen att ha just en A-traktor.
Få saker är sorgligare än unga liv som kastas bort. Transportstyrelsens regelförslag innehåller inga förbud utan självklarheter som bälten och vinterdäck. Sådant som man redan ordnar med om ens barn ska ut på vägarna. Friheten i en A-traktor är stor och bra för ungdomar, men sköts den inte är det rätt att dra in den. Det kan föräldrar förstås redan göra om de får höra att tonåringen tagit bort spärren eller betett sig illa i trafiken. Orkar man inte det kan man vara säker på att staten kommer att göra det åt en och ta bort möjligheten. Det skulle göra samhället fattigare.