Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ny prislapp för Miljöpartiet

Prislapparna för att ha Miljöpartiet med i regeringen fortsätter att fladdra för medborgarnas ögon. De handlar inte bara om energikostnader. Det handlar också om partiets andra hjärtefråga som vi hårt men rättvist kan kalla fri asylinvandring.
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Migrationsverket har nu hunnit smälta de ändringar i migrationspolitiken som Miljöpartiet krävde för att Migrationspolitiska kommittén skulle kunna skicka ut ett förslag om ny migrationspolitik på remiss. Det gällde dels det där med uppehållstillstånd av humanitära skäl, en undantagsbestämmelse. Miljöpartiet vill egentligen inte att det skall finnas möjligheter att avslå en asylansökan så man ändrade villkoret ”synnerligen” ömmande till ”särskilt” ömmande.

Det innebär, som Migrationsverket konstaterar, att tidigare avgränsningar suddas ut. ”Särskilda” skäl är så löst definierade att det där med undantag inte längre gäller. Definitionen av ”särskilda” hänger i luften och därmed är dörren så att säga öppen. Verket skriver det inte rakt ut men i den reella situationen är det avslagen asylansökan som kommer utgöra undantaget.

Skulle det här passera har de knappt fikonlövet kvar

Reglerna för uppehållstillstånd för den som fått särskild anknytning till Sverige skall också lösas upp. Nu skall det inte räcka med att personen har ingått ett förhållande med någon i Sverige under uppehållstiden. Även att personen ingått ett förhållande i hemlandet och innan denne kom till Sverige skall vara nog. Förhållandet skall ”framstå som seriöst”.

Det är naturligtvis helt omöjligt att avgöra hur en sådan sak ”framstår” på ett rättssäkert sätt.

Det är i princip alltid bekvämare för en handläggare på Migrationsverket att bevilja en ansökan än att avslå. Vid ett avslag väntar inte bara automatiska överklaganden och vidare administration. Risken finns också att den enskilda fallet blir föremål för politiskt och medialt intresse, och där är bildsättningen i princip alltid till den asylsökandes fördel.

Foto: Amir Nabizadeh/TT

Migrationsverket skriver nu inte att det här är ogörligt eller dåligt. Det är inte deras sak att bedöma. Men de begär riktlinjer för hur det hela skall tolkas så att de vet hur de skall göra sitt jobb. Men att de efterlyser en sådan till synes självklar sak och med sådana formuleringar, visar med svenskt ämbetsmannaeftertryck hur illa ställt det är med den politiska styrförmågan.

Kanske är den tyngsta stenen som verket de facto kastar den sentens där de konstaterar att ökad möjlighet att få uppehållstillstånd utan skyddsbehov utgör ”undantag från principen om reglerad invandring”.

Den innebörden kan man allt fundera på. Om det finns undantag från något som reglerar ett flöde - starkt eller svagt flöde - i vilken mån är flödet i så fall reglerat? Är det inte fundamentalt oreglerat i så fall?

Flera socialdemokratiska ministrar har efter den svenska migrationspolitikens kraschlandning 2016 försökt få det till att Sverige minsann har stramat upp invandringen något alldeles. Men sanningen har hela tiden varit en annan. Skulle det här passera har de knappt fikonlövet kvar.

Läs mer