GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Omyndigförklara inte bilister

Bensin- och dieselpriset har de senaste åren dragit igång en folkstorm. Att större delen av priset vid pumpen är en politisk produkt är djupt frustrerande för alla de som dagligdags är beroende av bilen. Nedvärderingen av bilismen sträcker sig dock längre än till indexerade bränsleskatter.
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Har man kört på samma vägar de senaste åren har man nog märkt en förändring. Sedan 2014 har Trafikverket sett över hastighetsgränserna på vägarna. Den generella trenden är att hastigheten dras ned på väg efter väg. I höst skall ytterligare tre vägar i Kronoberg få nedsatt hastighet.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Underhåll av den befintliga infrastrukturen är historiskt eftersatt. Det gäller alla trafikslag, men särskilt vägarna. På senare år har stora järnvägsprojekt och annan kollektivtrafik fått gå före i fördelningen av de pengar som avsatts. Att man inte kan köra lika fort på utslitna vägar säger sig självt. Men i praktiken möjliggör Trafikverkets översyn att man skjuter åtgärderna på framtiden och lämnar bilisterna att hållas med dåliga vägar och längre färdtider.

Idén om att sänka hastigheten för att uppnå den så kallade nollvisionen om allvarligt skadade i trafiken är vida spridd inom de politiska institutionerna. Den har även spritt sig till Bryssel där man i vanlig ordning övertolkat problemet och kommit med tvingande lagstiftning.

Enligt en förordning från EU måste alla nya bilar från och med juli 2022 komma med ”intelligent hastighetsstöd” och bromssystem. Kör man för fort, längre än en normal omkörning, varnas man med lampor, ljud och vibrationer. Sänker man inte farten själv skall bilen göra det åt en. Systemet skall gå att stänga av, men slås på automatiskt varje gång bilen startas.

Volvos nya fartspärr på 180 kilometer i timmen ter sig närmast anarkistiskt i jämförelse. Visserligen skall man följa de trafikregler som finns och inte utsätta sig själv eller andra för onödig fara, men att i praktiken omyndigförklara bilister på detta sätt är bortom all reson.

Det är osäkert om det är ett utslag för den moderna rädslan för riskbeteenden, eller om det är ytterligare ett försök att med politiska knuffar förstöra vardagen för människor som inte lever som billösa storstadsbor.

I det svenska fallet är det dock uppenbart en nödlösning i följd av dumsnåla politiska beslut. Istället för att bygga mitträcken eller lägga ny asfalt är det desto billigare att tvinga människor till lägre hastigheter.

"Kollektivtrafik kan inte ersätta bilar. Det är heller inget val som de flesta tänker göra frivilligt."

Förutsättningar för en regional, snarare än lokal, arbetsmarknad minskar. Pendlare och människor med bilbundna arbeten tvingas leva med politiker som öppet talar om att försvåra för deras liv och leverne.

Kollektivtrafik kan inte ersätta bilar. Det är heller inget val som de flesta tänker göra frivilligt. Många svenskar ser bilen som mer än ett medel för att ta sig från en punkt till en annan.

Den är allt från sina tekniska och mekaniska detaljer till sin estetiska utformning. Känslan av att köra och vetskapen om att man inte är beroende av tidtabeller eller spårens sträckningar. Det är frihet. Politiken borde värna den livsstilen. Snarare än försöka bekämpa den.

Läs mer