Annons

Putinpriser är ett hån

Ministern skyller på Ryssland men har själv del i prisuppgången.
Ledare • Publicerad 9 mars 2022
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Jämfört med krig är det förstås ingen fara att betala dagens höga elräkningar och drivmedelspriser. Men Sverige är inte i krig och en minister som talar om ”Putinpriser” på el och diesel bör vara försiktig. Det är regeringens arbete, och en mycket svag svensk krona, som är den stora anledningen till dagens skyhöga priser.

Statliga Vattenfall ser ut att göra sitt bästa år någonsin på grund av de höga elpriserna i södra Sverige. De beror bara delvis på att ryska gasleverantörer höjt priserna och efterfrågan på kontinenten. Med sex nedstängda reaktorer sedan 2014 har Sveriges förmåga att producera stabil el minskat kraftigt. Besluten fattades i nära dialog med regeringen som gav signaler om att kärnkraft inte skulle ha en framtid vårt land. Företrädare för Miljöpartiet har också uttryckt att man i regeringsställning utsåg personer till Vattenfalls styrelse som skulle verka för minskad kärnkraft.

Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) talar om ”Putinpriser” när hans egen regering gjort mycket för att höja priset på el och bränsle.Foto: Anders Wiklund/ TT
Annons

Drivmedelspriserna beror mer på indexeringen av drivmedelsskatten som Magdalena Andersson som finansminister införde trots vallöfte 2014 om att inte höja skatten. Samt på grund av reduktionsplikten som kräver att svenska drivmedel blandas med dyra förnybara varianter. Dessa biodrivmedel lär också öka markant i pris när efterfrågan från andra EU-länder ökar inom ett par år.

Så näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson skall nog lugna sig lite. Regeringen hade bäddat för detta. Vladimir Putin hade dock under samma period säkert planer på att göra Europa så beroende av ryska råvaror som möjligt. De stora summor som lagts på att stoppa gasutvinning i EU och på att framställa Nordstream 2 som en grön investering vittnar om detta.

Thorwaldsson har dock en position där han kan göra något åt saken. De höga priserna, och det faktum att skatterna utgör en stor del av dessa, innebär miljardvinster för statskassan. Åkerier och jordbruk som hankat sig genom pandemin sätts nu under ännu hårdare press av regeringens politik. Bilberoende människor med höga elräkningar blir av med ekonomiskt utrymme att spara pengar eller går helt enkelt minus i slutet av månaden. För en regeringen som vant sig vid att tala om övervinster borde detta mana till eftertanke.

Moderaterna lade igår fram ett seriöst förslag på hur skatten på drivmedel skulle kunna sänkas för att diesel och bensin skulle bli fem kronor billigare per liter vid pump. Det skulle kosta fem och en halv miljard kronor i uteblivna skatteintäkter. Samtidigt gör man bedömningen att statsfinanserna inte skulle ta någon större skada. Det ger ett hum om hur lukrativ situationen är just nu. Kanske skulle åtgärden också dämpa den oroväckande prisutvecklingen på andra varor som just nu hotar att gröpa ur hushållens ekonomi och driva på inflationen.

Regeringen måste hitta en annan strategi för sitt klimatarbete än att låta hushållen ta smällen. Det undergräver det stöd för klimatåtgärder som än så länge finns ute bland väljarna. En period av stora offentliga åtaganden och ekonomiska stimulanser har redan påverkat värdet på människors pengar negativt. Det kan inte hålla i längden.

Jacob SidenvallSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons