Radikalt försämrat körkort
I december skall Europaparlamentet rösta om hur unionens insatser för trafiksäkerheten skall se ut i framtiden. Kommissionen har tagit fram ett förslag som nu har behandlats i trafikutskottet för att senare lämnas till parlamentet. Utskottets ordförande Karima Delli, fransk miljöpartist, har i rollen som rapportör fått komma med förslag på hur kommissionens förslag kan göras bättre.
Men det börjar inte bra. Delli konstaterar att EU missat målet om att minska dödsolyckorna med sjuttiofem procent. De har bara halverats på tjugo år, och hon nämner inte med ett ord de tekniska framsteg som gjort bilarna bättre under samma period. I hennes världsbild verkar lagstiftarna vara de enda som kan påverka situationen.
Det förklarar kanske också varför hennes förslag är så mycket mer radikala än kommissionens. De flesta av dem handlar om att införa stegvis kvalificering till att få köra bil. Man skall dock inte få lov att som land tillåta övningskörning före arton års ålder. Och när man tagit körkort skall man inte få köra snabbare än nittio kilometer i timmen, och inte på natten. Man skall heller inte få lov att köra bilar som väger över artonhundra kilo. Det skall vara en tvåårsperiod och helst ytterligare en kurs innan man skall få ta ett B+-körkort. Det är SUV:arna som är måltavlan i det förslaget.
I hennes vision ingår det också i körkortsutbildningen att man får lära sig om alternativa färdmedel och återkommande kurser för att upprätthålla körkortet. Kommissionens förslag innehöll redan en idé om digitala körkort vilket öppnar för minst sagt effektiva kontroller. Dagens kamera- och ai-teknik skulle med lätthet kunna bygga upp register över vilka som rör sig på vägarna.
Samtidigt bedyrar Delli att hon är mån om medborgarnas mobilitet. Ett av hennes förslag är att medlemsländerna uppmuntras att ta fram subventioner för att människor på landsbygden inte begränsas av kostnaden för att skaffa körkort. Det skulle vara intressant att se hur stor del av Sverige som enligt EU:s definition skulle räknas som sådan landsbygd. Europaparlamentarikern Delli är invald för Île-de-France, en del av Frankrike med över tusen invånare per kvadratkilometer. Det beror förstås på att huvudstaden Paris ligger där, men Stockholms län når inte högre än trehundrasjuttiofem personer per kvadratkilometer.
Det finns dock en tung motvikt mot detta trångsynta försvårande av människors vardag. I Tyskland med sin ännu betydelsefulla fordonsindustri har reaktionerna på förslagen väckt ilska. Det handlar förstås om att skydda en för landet avgörande näring, men det handlar också om principer.
Tekniska framsteg bör inte användas till att omyndigförklara människor och ta deras frihet ifrån dem. I detta fall deras rörelsefrihet, som för de flesta är den mest påtagliga friheten. Höjer man (ganska ofta är det EU) ribban och kostnaden för att räknas till det ordnade samhället kommer det till slut att driva på avhoppare. Människor måste få ut något konkret av att vara med, i dessa förslag finns inget sådant.