Annons

Revision av gröna löften

Gröna industrisatsningar levererar mindre än som lovas. Då de ofta finansieras av skattebetalarnas pengar behöver kontrollen bli bättre.
Ledare • Publicerad 5 juli 2024
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Fyra laddstationer för tung trafik skulle byggas av ett privat bolag. Det till en kostnad av 50 miljoner kronor som betalas med bidrag från Energimyndigheten. Efter att entreprenören Jens Nylander nyligen granskade projektet konstaterade han att det efter två år har spenderats 37 miljoner kronor och inte mycket mer än en tom tomt i Nordmaling att visa för det.

Pengarna har gått vidare till andra bolag som är inblandade i liknande projekt. Tanken är att offentliga och privata intressen ska dela på risken, men här har man utnyttjat offentliga medel som grundplatta och därmed fört myndigheten bakom ljuset. Bidragspengar som skulle betala för laddstolpar slussades vidare till nya bolag som i sin tur ansökte om bidrag från både Energimyndigheten och Naturvårdsverket.

Energimyndigheten behöver kontrollera vart pengarna tagit vägen.
Energimyndigheten behöver kontrollera vart pengarna tagit vägen.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Annons

Av Nylanders granskning att döma har de inblandade visserligen gjort vissa försök att komma över mark att bygga stationerna på. Men att man som följd av bristande kunskaper gått bet när förståelsen för laddinfrastruktur eller offentlig markanvändning inte räckt till. Det hela har säkert inte hjälpts av att de ansvariga varit bosatta i Tyskland och Asien.

Energimyndigheten utlyste för två år sedan 1543 miljoner i statligt stöd för att påskynda elektrifieringen av tunga transporter. Detta efter att en förordning från den dåvarande rödgröna regeringen instruerat hur det skulle ske.

Enorma summor slussas ut för att investeras i elektrifieringen av transporter. Men de stora drömmarna skymmer svårigheterna i utförandet. Bolaget som lovade laddstolpar ansökte från början om 220 miljoner kronor för 60 stationer. Något som de inte var i närheten av att kunna realisera.

”Enorma summor slussas ut för att investeras i elektrifieringen av transporter. Men de stora drömmarna skymmer svårigheterna i utförandet.”

Problemen i att infria löften känns igen från andra satsningar på grön industri och infrastruktur. Senaste tiden har batteritillverkaren Northvolt fått hård kritik för fallande resultat och bristande revision. Olyckorna på deras anläggning har därtill spätt på känslan att något inte står rätt till.

Ägare, konsulter och underleverantörer tjänar pengar. Samtidigt försenas eller uteblir leveranser och kostnader och risker förs över på skattebetalarna. Det hela motiveras med att den gröna omställningen måste ske snabbt. Uppgörelser internationellt har gjort att Sverige åtagit sig att visa resultat vad gäller minskade utsläpp. Detta stressar givetvis fram investeringar i allt som målats grönt. Det är dock en dålig förhandlingsposition på den öppna marknaden.

Sverige behöver investera i sin infrastruktur. Inte minst vad gäller energi och transporter. Men det får inte ske till vilket pris som helst. Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket som socialministern Gustav Möller ska ha sagt. I elektrifieringens namn verkar det stjälas en hel del.

Pontus WesterholmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons