Annons

Samma gamla skattehöjarpolitik

Sedan ROT- och RUT-avdraget infördes har acceptansen bland allmänheten att anlita svart arbetskraft minskat. Allt fler hushåll väljer att köpa vita städ- och hantverkstjänster. Dessutom har avdraget gjort det enklare för Skatteverket att kontrollera att företag i städ- och byggbranschen betalar sina skatter.
Ledare • Publicerad 27 februari 2014
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Det hävdar i varje fall Skatteverket. Avdragen blir allt mer populära. Under 2013 var det 540 000 personer som nyttjade möjligheten att göra avdrag för hushållsnära tjänster, rapporterade nyligen organisationen Företagarna som gjort en sammanställning. Det är en ökning med tio procent från föregående år. Reformen beräknas ha gett motsvarande 8 650 nya vita heltidsjobb sedan införandet 2007. I dag finns det drygt 17 000 företag som jobbar inom hemsektorn.

När reformen infördes kallades det för en återgång till klassamhället. Pigjobb skulle inte få finnas. Nu för tiden är Socialdemokraterna bara lite lagom emot hushållsnära tjänster. Får de makten ska avdraget halveras. Det är bara en av de åtgärder som listats i Dagens industris granskning av Stefan Löfvens företagarpolitik. Sammantaget ska 25 miljarder dras in från företag i form av skatter och avgifter. De stora posterna är en höjning av arbetsgivaravgifterna för unga, en dubblering av restaurangmomsen och kilometerskatt för tunga lastbilar.

Annons

Men granskningen ger bara en bild av ett golv i företagarpolitiken. Det växande Vänsterpartiet vill, med draghjälp av LO, dra politiken ännu längre vänsterut. Miljöpartiet vill i sin tur lägga på så kallade gröna skatter och avgifter. På listan kan även tillföras höjd bolagsskatt och högre inkomstskatter. När förra årets budgetar i det rödgröna blocket lades samman vill S höja skatten med 33, Miljöpartiet med närmare 53 och Vänsterpartiet med drygt 94 miljarder kronor.

Det är alltså denna politik som är tänkt att leda till EU:s lägsta arbetslöshet inom loppet av fem år.

Marcus Svensson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons