Annons

Sätt stopp för wali-männen

En wali. Det är en manlig släkting till den kvinna som vill gifta sig. Så nära släkting som möjligt. I första hand far, därefter bror eller övrig släkting. Denne har att godkänna giftermålet. Och han förväntas vara på plats under vigseln. Om han säger nej och kvinnan framhärdar, är det upp till imamen att avgöra om hon får gifta sig.
Ledare • Publicerad 12 februari 2023
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

I våras avslöjade Sofie Löwenmark från stiftelsen Doku, som granskar islamism, att flera muslimska församlingar praktisera detta i strid med svensk vigselordning. Expressen har nu följt upp detta och finner att ordningen med wali sträcker sig över ett brett antal församlingar runt om i Sverige.

Det rör sig alltså om systematiskt och olaglig diskriminering, och inom ramen för en rikstäckande struktur. Det är frågan om allvarliga saker. Att förekomsten av wali har ett brett stöd inom den här strukturen gör inte problemet mindre utan tvärtom. Det gör det än viktigare att få stopp på bruket.

Annons

Kammarkollegiet som delar ut och överser vigselrätt låter hälsa att man förstås reagerar om det kommer signaler om oegentligheter. Men har man inte hört något ännu från muslimska moskéer lär man nog inte göra det framöver heller. Förhoppningsvis är Expressens avslöjande nog för en utredning.

Foto: Jon Gambrell

När kronprinsessan Victoria gifte sig uppstod en typiskt svensk löjlig etablissemangsdebatt i medier om det var lämpligt att kungen skulle leda henne fram till altaret. Det var ju patriarkalt! Som om han ägde henne! Men folk i allmänhet struntade i det - i den mån de reflekterade över det, och det är förstås den sundare reaktionen. För det handlar om en tradition, inte om normerande lagstiftning. Det fanns ingen anledning för andra än rastlösa radikaler att politisera företeelsen.

”Det rör sig alltså om systematiskt och olaglig diskriminering, och inom ramen för en rikstäckande struktur.”

I fallet med moskéerna är det annorlunda. Godkännandet är både en tradition och ett faktiskt villkor och inom ramen för utövande av vigselrätt. Det är i högsta grad en politisk fråga. Inte minst som tvångsäktenskap har varit relativt sällsynta i svensk kulturhistoria. Detsamma kan inte sägas om islam.

Att döma av Expressens reportage verkar inte moskéernas kontroll av wali-mannen vara rigorös. Om omständigheterna tillät skulle en kvinna förmodligen kunna ta med en manlig vän som var med på noterna. Men det är förstås inte gott nog vare sig ur praktisk eller principiell synpunkt.

Sätts inte hårt mot hårt i detta och systemet tillåts fortleva om så under ytan har vi ett farligt prejudikat. Om muslimska församlingar och muslimer över lag vänjer sig vid en sådan här ordning, formellt tillåten eller ej, blir det desto större motstånd då svensk lag faktiskt skall genomdrivas

I botten finns förstås en önskan hos åtminstone delar av muslimska grupper i Sverige att få till stånd särlagstiftning inom familjerätten. En öppning för sharialag inom svensk rätt. Ett sådant tillstånd kan låta orealistiskt men tillvänjning kan ske snabbt. Vi verkar redan ha fått en situation där wali-systemet är de facto etablerat.

Fredrik HaageSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons