GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Se makten för dess egen skull

Vi gratulerar Elisabeth Backteman till att ha utsetts till ny generaldirektör av regeringen. Ja, det finns lite syrlighet här. Backteman har varit statssekreterare ända sedan 2014 och tidigare sakkunnig hos statsminister Göran Persson. En pålitlig socialdemokrat.
Ledare • Publicerad 19 maj 2022
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Men det är inte fråga om att angripa just Backteman. Hon kan säkert vara kompetent. Vi snuddar förstås också vid frågan varför vi egentligen behöver ett Tillväxtverk men låter det passera. Saken här handlar om mer renodlad form av makt.

Utnämningen är nämligen bara det senaste i en lång rad exempel på att regeringsinnehav i sig är eftersträvansvärt. Socialdemokraterna har alltid förstått detta. De säljer ut vad som helst för att få ha regeringsmakt.

I tankesmedjan Timbros rapport Kommandohöjderna listas ett antal institutionella (miss)förhållanden som på ett otillbörligt sätt gynnar Socialdemokraterna. Det är sådant som A-lotteriernas och Hyresgästföreningens särställning, sådant som hör bananrepubliker till. Det är genom regeringsmakt man demonterar sådana strukturer. Det är svårt intill omöjligt att komma åt det genom riksdagsbeslut.

Från borgerligt håll märks ibland den hedersamma men halvblinda uppfattningen att regeringsmakten skall ses i ljuset av vilka parlamentariska förutsättningar som finns. Om det är ”värt” det så att säga. Men det är det i princip alltid. Även om det finns endast lite av eller knappt alls politiskt eller ekonomiskt utrymme för reformer.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Utnämningsmakten är ett av de verktyg som finns tillhanda oavsett vad. Ett annat är regleringsbreven till myndigheter. Ett tredje, och inte alls obetydligt, är signalen till offentlighetens olika beslutscentra; att maktskifte förekommer. Att makten inte har en enda politisk färg. Det kan låta krasst men i ett land som Sverige med så stark dominans av ett parti behöver systemets olika opportunister veta att oväld trots allt är en klok strategi.

”Det är åtta år av aktiv myndighetspåverkan som bör vädras ut.”

Berömd är den scen som omtalats, där en nytillträdd borgerlig minister steg in på sitt departement efter valsegern 1976 och möttes av ett hav av rosor; partinålarna på alla tjänstemäns kavajslag. Så illa är det inte längre i dag. Men det råder knappast tvivel om att Socialdemokraterna gärna ser en återgång till ett sådant tillstånd.

Faktum är att den borgerliga valsegern 2006 till viss del kan tillskrivas den allmänna uppfattningen att Socialdemokraterna hade suttit vid makten så pass länge att det var osunt, en uppfattning som till och med luftades av vänsterdebattörer. Då har det gått långt.

I kommande val har Socialdemokraterna suttit i åtta år. Det är hög tid för vaktombyte i Rosenbad av rent demokratiska skäl. Det är åtta år av aktiv myndighetspåverkan som bör vädras ut. Tänker vi oss en socialdemokratisk valseger och fyra år till med politiska utnämningar och institutionell maktförstärkning finns anledning till oro för Sverige på djupare principiella plan.

Fredrik HaageSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.