GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Skulden för dieselstöldsvågen bör inte läggas på utsatta

Dieselstölderna ökar explosionsartat runtom i landet. Tyvärr vältras ansvaret för att värja sig mot stöldvågen i alltför hög grad på de brottsutsatta.
Ledare • Publicerad 30 juli 2022
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Under veckan utsattes ett företag här i Växjö för sju dieselstölder på samma gata. Fordonen blev slangade på diesel, och enligt företaget själva uppskattar de att de blivit av med så mycket som 400 liter diesel. Dieselstölder likt dessa blir tyvärr allt vanligare.

Dieselstölder har ökat kraftigt i Sverige, bland annat i takt med det stigande priset på diesel och inflödet av kriminella ligor. Jämfört med förra året har stölderna ökat med över hundra procent. De som drabbas värst är lantbrukare och entreprenadsföretag. Även enskilda fordon utsätts med jämna mellanrum.

Få av dessa stölder klaras upp, enligt Sveriges radio. Många berörda uttrycker en stor frustration över att majoriteten av deras ärenden skrivs av. Polisen menar att brotten är svårlösta, men uttrycker att de bör fortsätta anmälas så de kan få en bild av hur utbrett problemet är.

Justitieminister Morgan Johansson fick i närtid kraftig kritik när han i P4 Jönköping skulle uttala sig om problemet. Han menade att de berörda hade eget ansvar att skydda sin egendom och att de inte kunde lägga det över på att polisen skulle lösa allt. Han motiverade detta med att dessa företag själv tjänar “mycket pengar”.

Dieselstölder gör det dyrt och svårt att driva företag utanför storstäderna.
Dieselstölder gör det dyrt och svårt att driva företag utanför storstäderna.Foto: Lasse Ottosson

Ministerns uttalande är tondövt. Allt fler företagare behöver lägga ännu mer pengar på att skydda sig från att bli utsatta för brott. Det är pengar som hade kunnat komma till nytta på andra sätt för företagarna och deras verksamhet. Flera av företagarna i de sektorer som drabbas värst kämpar med låga marginaler och tuff konkurrens. Företagen har inte bara rena intäkter. De har ju även många utgifter, lån och skatter.

Det är dessutom svårt för dessa att värja sig från brottsligheten på ett tvärsäkert sätt. Maskinerna och fordonen de jobbar med är inte som vanliga jobbdatorer eller dylikt som de enkelt kan hålla ett öga på, låsa in och övervaka. Att rusta säkerheten kostar dessutom en rejäl slant. Ministerns uttalande skvallrar om en bristande insyn i dessa företagares vardag och förutsättningar.

Om attityden från ansvarig minister speglar regeringens hållning, bådar det inte alls gott för möjligheten att få bukt med problemet.  Att internationella ligor och andra kriminella kan utföra dessa brott till den grad vi ser idag är främst ett misslyckande från statligt håll. Regeringens egna politik har knappast bättrat drivmedelspriserna eller fått grepp om den utbredda kriminaliteten.

Ansvaret för att skydda sig från stölderna vare sig kan eller bör övervältras på de enskilda brottsutsatta i den grad det görs idag. Ansvariga makthavare måste göra mer. Annars kommer stöldvågen bara eldas på ytterligare.

Evin BadrniyaSkicka e-post