Annons

Staten ska finnas i hela landet

E-hälsomyndigheten flyttades till Kalmar och myndigheten för civilsamhällesfrågor omlokaliserades till Växjö.
Ledare • Publicerad 23 februari 2023
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.
Etableringarna av myndigheter utanför Stockholm har fungerat, konstaterar Riksrevisionen.
Etableringarna av myndigheter utanför Stockholm har fungerat, konstaterar Riksrevisionen.Foto: Herman Omstedt

Sammantaget tillhör dock även efter omlokaliseringarna Kalmar och Kronobergs län tillsammans med Hallands, länen med minst andel statliga jobb i relation till folkmängden.

Den siffran kan och ska aldrig bli helt jämn. Myndigheters lokalisering måste avgöras av exempelvis om just den specifika verksamheten passar in i platsens ekonomi. Det finns dock ett stort värde i att staten är synlig på fler platser. Sverige är också ett alldeles för stort land för att endast bäras upp av huvudstadsregionens ekonomi. Stockholm räcker inte som motor för att driva Sverige framåt. Stålet i norr, jordbruket i Kalmar, industrin i Göteborg och universitetet i Lund bidrar också till rullningen framåt. En annan aspekt är att etableringar utanför Stockholm också bidrar till någon form av pluralism och maktdelning. I ett slutet maktcentra vandrar tjänstemän mellan myndigheter och skapar en ”central zon” av beslutsfattare, utredare och opinionsbildare i huvudstaden. Även om tjänstemännens arbete vilar på höga ämbetsmannaideal och ett patos för arbetet är det eftersträvansvärt med en viss geografisk spridning av administrativ makt över landet.

Annons

Etableringarna av statliga myndigheter utanför Stockholm blev kanske de tidigare S-regeringarnas enda stora och framgångsrika reform. Goda reformer är sådana som en ny regering inte rullar tillbaka. Under Ardalan Shekarabis tid flyttades en rad myndigheter från huvudstaden och flera nya förlades till landsorten, detta gamla och komplexa begrepp.

Kritikerna fick också fel. När Riksrevisionen granskat det som förr kallades för utlokaliseringen - som om landet utanför Stockholm är ute och Stockholm är inne - konstateras det att det inte ”utgör något hinder för myndigheternas effektivitet på lång sikt att de är placerade utanför Stockholm”.

”De vanliga invändningarna avfärdas också. Det stämmer alltså inte att myndigheterna skulle få svårt att rekrytera kompetent personal.”

De vanliga invändningarna avfärdas också. Det stämmer alltså inte att myndigheterna skulle få svårt att rekrytera kompetent personal. Det finns inget stöd för att myndigheter som flyttats ut i smyg förlägger allt mer av sin egentliga och viktiga verksamhet i Stockholm. Däremot fick flera myndigheter som väntat lägre lokalkostnader och - på gott och ont - lägre personalomsättning.

Stockholm har dock inte dränerats på statliga jobb. Samtidigt som myndigheter etablerats på andra orter har antalet statliga jobb blivit än fler i Stockholms län. Balansen är idag ”än mer ojämn”.

Nåväl. Visst kan Allmänna arvsfonden, Diskrimineringsombudsmannen och ytterligare några myndigheter flyttas från huvudstaden. Men den offentliga närvaron som önskas i Nybro, Oskarshamn och Mönsterås är i första hand en närvarande polis, en skola som sätter kunskapen främst och en sjukvård som fungerar än bättre. Det är också att vara närvarande i hela landet.

Martin TunströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons