Annons

Inga gratispass till Glasriket

Glasriket Pass har funnits sedan 2004. Vernissagehelgen för årets Glaskonst har de också delats utan motprestation till utställningsbesökarna.
Men nu är det slut med gratiskort.
Lessebo • Publicerad 14 februari 2012

– Förändringen gäller från och med 2012. Det är ett beslut vi har tagit i samråd med glasbruken, säger Stine Breum-Appelqvist, ansvarig för press, marknad och PR inom AB Glasriket, ett bolag som ägs av de fyra Glasriketkommunerna och av glasbruken.

Nytt är att en glaspjäs måste köpas under glashelgen av den som vill ha ett pass.

Annons

– Beslutet om att passen inte ska vara helt gratis grundar sig i uppfattningen att många bara har kommit till Glaskonstvernissagen för att hämta ut sitt gratispass - inte för att handla eller ta del av utställningarna.

Glasriket Pass skapades utifrån idén att branschen hittills varit dålig på att ta betalt för upplevelsen ett besök i en glashytta ger. Till passet var också redan från början olika rabatter och erbjudanden knutna. Redan premiäråret delades passet ut gratis vid vernissagen av Glaskonst som då hölls för fjärde gången.

Sedan starten har passen sålts för 95 kronor styck, och varje år prytts av ett konstverk av en glasformgivare eller annan bild med anknytning till Glasriket. Tanken var och är att influtna medel ska användas till kvalitetsutveckling.

Tidigare släpptes passen vid vernissagehelgen men sedan några tillbaka redan i december året före. Passen finns till försäljning både på glasbruksshoparna och andra näringar i Glasriket. 2011 såldes 15 500 pass. AB Glasriket får dock inte hela summan själv.

– Vi får 50 kronor för varje sålt pass. Självfallet är det viktiga intäkter för oss. Det är ju också en kostnad förknippad med framtagandet av pass, passfoldrar och annat säljmaterial. Men det ger oss ändå en slant som går direkt in i marknadsföringsbudgeten, säger Stine Breum-Appelqvist.

Till Glasriket Pass har efterhand allt fler erbjudanden knutits, och då även till företag i regionen som inte alls har koppling till glasnäringen. Det handlar om butiker, restauranger, boende, föreningars verksamhet och museer, allt presenterat på hemsidan vars adress finns på glaspasset.

– För att besökaren lättare ska hitta har vi i år strukturerat materialet på ett bättre sätt.

Årets upplagor av Glasriketkartan och Glasriket Magasin kom ut förra veckan, det senare i en upplaga på 190 000 exemplar på svenska samt 45 000 vardera på tyska och engelska.

– Det är samma upplaga som 2011 då alla gick åt. Vi kände att vi behövde trycka upp lika mycket i år även om många hittar informationen på nätet. Men man få lättare en överblick genom att sitta hemma och läsa i ett magasin.

– Det är också roligt att vi har Bertil Vallien både på passet och på magasinets omslag i år. Han är verkligen Glasrikets riktige veteran, säger Stine Breum-Appelqvist.

GLASRIKET

Glaskonst 2012

Bergdala studioglas, Johansforshyttan, Kosta, Målerås, Mickejohans konstglas (Örsjö), Nybro, Orrefors, Pukeberg, Sea, Skruf, Transjö, Vet Hut (Boda) och Åfors.

Vernissage lördag–söndag 28–29 april. Utställningen pågår till den 31 augusti.

AKTIVITETER

Prova på glasblåsning, ölprovning, boende i tipikåta, cykelpaket, paddling, hyttsill, Cirkus i Glasriket, Barnens The Glass Factory, fiske, designfestival, älgparker och shopping, förstås.

Sif Erlandsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons