Annons

Kjell Engman: Vi behöver en produktutveckling som är värd namnet

Bra produktutveckling kräver bollplank. – Någon som är kunnig om marknaden, och dessutom har ett hum om det estetiska. Det tycker jag inte vi har haft på länge, säger glasformgivaren Kjell Engman, Kosta Boda.
Lessebo • Publicerad 17 februari 2012
Glasformgivare Kjell Engman med en av de nyheter som ska visas på Ekerum, Öland i sommar. Foto: Sif Erlandsson
Glasformgivare Kjell Engman med en av de nyheter som ska visas på Ekerum, Öland i sommar. Foto: Sif ErlandssonFoto: 

Han har sin ateljé längst in på hyttgården på Kosta glasbruk. I dagarna ska företagsledning ha förhandlat klart om en ny tjänstemannaorganisation inom Orrefors Kosta Boda. Mycket oro finns runt den, och när den väl är klar ska den också sätta sig, framhåller Kjell Engman.

– Kanske kan det födas något bra ur detta. Jag är optimist, annars hade det aldrig gått.

Annons

Vid varslen i december av 115 anställda inom glaskoncernen framfördes kritik från bland annat fackklubbarna att företaget saknat såväl produktutveckling som satsning på marknadsföring de senaste åren. Nytillträdda vd:n Ann Gustafsson höll med om det och lovade bättring. Men Kjell Engman förstår också företagsledningen som länge levt med en kris den lagt mycket kraft på att brottas med.

– Egentligen har vi inte haft någon produktutveckling de senaste sju–åtta åren, det vill säga redan innan Torsten Jansson köpte Orrefors Kosta Boda 2005. Det jag framför allt kritiserar är att man inte satsat på kunnandet hos dem som ska välja ut de nya produkterna. En ekonom kan vara lite fyrkantig och inte ha visionerna och det marknadsmässiga seendet.

Han namnger en anställd som han ser som den sista riktiga produktutvecklaren. Det var en person som hade en fingertoppskänsla just för glaset och dess möjligheter, och som kunde kommunicera med formgivarna.

– Vi är sex stycken egoister som behöver styras. Jag är ju en kugge bland andra kuggar. Men jag måste få veta vilka mål vi har. Nu har bara någon kommit in hit och plockat två av tre bitar som stått här. Jag hade velat ha mera samtal om exempelvis vad marknaden söker. Jag vill även ha respekt för mitt arbete och kräver därför kunskap hos den som bestämmer.

Mitt under den period du nämner som saknar bra produktutveckling tillkom ju Kosta Boda Art Hotel. Har inte mottagandet där gett många impulser?

– Nej, det stannade där, det blev inget mer. Jag ville använda hotellet som ett showroom men det blev inte riktigt så. Hotellet är heller inte riktigt klart. Problemet är att ingen av dem som var med från början nu finns kvar, så vem bestämmer? Det har dock börjat en ny person där som jag tror en del på.

Ytterligare en bar är på gång på Kosta Boda Art Hotel men inga beslut fattade. Besökare har också inspirerats och beställt mindre varianter på glasbaren till olika hotell.

– Ett tiotal flaskbarer har vi levererat, och en större bar är på gång till Finland.

Vad hoppas du nu ska hända framöver?

– Att vi ska få en riktig produktutveckling, värd namnet.

Sif Erlandsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons