Nyheter

Problem med färdtjänst kräver nya lösningar

Allt som oftast kommer det rapporter från brukare och allmänhet om problem kring färdtjänst, och hur människor får vänta till synes i onödan på att få resa.
Det verkar snarare vara ett lotteri kring huruvida man kan räkna med att komma fram i tid dit man önskar.
Nyheter • Publicerad 8 augusti 2013

Allt som oftast kommer det rapporter från brukare och allmänhet om problem kring färdtjänst, och hur människor får vänta till synes i onödan på att få resa.

Det verkar snarare vara ett lotteri kring huruvida man kan räkna med att komma fram i tid dit man önskar.

En gång för alla måste vi inse att vi inte jobbar på bästa sätt när det gäller färdtjänst. Jag anser att man måste se på färdtjänsten med andra ögon.

Vi kan inte ha samma lösningar som vi har haft i flera år, som så tydligt inte fungerar på bästa sätt för våra kunder. Männi­skors vardag försvåras och det är ovärdigt ett modernt samhälle att införa hinder i människors liv, i tron att vi erbjuder en tjänst.

Varför inte hämta inspiration från andra länder?

I Storbritannien löser man problemet enkelt genom att använda vanliga taxibilar. Den svarta taxin är välkänd som symbol för London, men är så fiffig att den är helt handikappanpassad. En rullstol kan med enkelhet föras in i samtliga taxibilar, utan långa telefonköer eller beställningar i förväg. Dessa krav på tillgänglighet infördes år 2000 i London.

Är det inte dags att vi slutar fega och inför samma krav 13 år senare. Vi har fullt av människor som lever i det förgångna och försöker lappa och laga där systemet inte fungerar. Vi behöver i stället människor som ser framtiden och behovet av nya lösningar.

Vad jag menar är att vi måste sluta tro att vi är bäst i världen och i stället se oss omkring i vår omvärld för nya och bättre lösningar. Vi måste också bli tuffare i att ställa krav på de utförare som vi anlitar.

Vi har fortfarande ett system som mer liknar planekonomi än något annat, och det är på tiden att vi gör en rejäl förändring till nytta för de människor som behöver använda färdtjänst.

Det handlar inte om att systemet ska fungera – det handlar om att människors liv ska fungera.

Rene Jaramillo (KD)

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.