Annons
Nyheter

Skolan måste utbilda i företagande

Nyheter • Publicerad 26 mars 2011
Rolf Dahlberg.
Rolf Dahlberg.Foto: Lena Gunnarsson

Dagens nyföretagare är morgondagens arbetsgivare. För att på lång sikt få ner den rekordhöga arbetslösheten måste därför fler välja att starta eget. Det är mycket bra att entreprenörskap får en tyngre roll i det nya gymnasiet. Men det är viktigt att gymnasieentreprenörerna inte bara blir idésprutor utan också får de handfasta administrativa verktyg som krävs för att gå från idé till företag.

Under 2010 startade 152 ungdomar mellan 15 och 25 år en enskild firma i Kronoberg. Den populäraste branschen bland de unga nyföretagarna var hårvård, följt av dataprogrammering samt fysioterapeutisk verksamhet och dylikt. Det visar statistik från Bolagsverket och kreditupplysningsföretaget UC som Visma sammanställt. Frågan är hur vi kan få fler unga att starta företag.

Annons

Sverige behöver nämligen fler nya företag, men i dag är det alltför få som vågar ta steget. Vi skulle behöva en kultur där företagande är lika naturligt som att vara anställd. För att få en långsiktig förändring måste vi börja med ungdomarna.

Regeringen har slagit fast att det ska vara enkelt, roligt och lönsamt att driva företag i Sverige. Därför ska Sverige ha ett företagsklimat i världsklass. Näringsminister Maud Olofsson brukar säga att Sverige behöver fler företagare, fler hjältar, som vågar starta eget och få företag att växa.

När arbetsmarknadsminister Hillevi Engström invigningstalade på mässan ”Våga vara egen” i Stockholm härom veckan sa hon att ”vi behöver många fler företag i Sverige om vi ska kunna växa och om vi ska bli ett så bra land som möjligt för alla som bor i Sverige och för alla som kommer till Sverige”.

De styrande visar att de vet vad som krävs. Nu gäller det att de går från ord till handling. Ett steg i rätt riktning är att det nya gymnasiet som sjösätts i höst kommer att ha starkare fokus på entreprenörskap. Detta blir nu något som ska genomsyra hela gymnasieskolan, men eleverna ska också ges möjlighet att fördjupa sig och driva egna projekt och företag.

För att kunna lyckas som företagare är det viktigt att de nya entreprenörerna får både kreativ och administrativ kompetens. I debatten låter det ibland som om entreprenörskap framför allt handlar om att vara påhittig och uppfinningsrik. Och visst är det en del av entreprenörskapet, men om fler idéer ska bli riktiga företag krävs också förmåga att hantera företagarens administrativa vardag, där exempelvis bokföring, fakturering och lönehantering är viktiga verktyg.

Just detta har Ung Företagsamhet med stor framgång ägnat sig åt under de senaste 30 åren. Genom Ung Företagsamhet får svenska gymnasieelever prova på att under ett år starta, driva och avveckla ett företag med handledning från lärare och rådgivare.

Undersökningar som gjorts tio år efter UF-företagets avveckling har visat att var fjärde tidigare UF-företagare driver ett eget företag, som i genomsnitt har fyra anställda. Totalt har dessa elever alltså bidragit till minst 180 000 arbetstillfällen i Sverige.

Torsdagen den 31 mars genomförs Ung Företagsamhetsmässan i Växjö. Jag rekommenderar alla lärare och elever att besöka mässan för att få inspiration. Här finns också ett gyllene tillfälle för politiker och andra beslutsfattare som formar framtidens skola att få ett levande exempel på hur entreprenörsundervisningen kan utformas i praktiken.

Vi sma stöder sedan flera år tillbaka Ung Företagsamhet. Genom detta vill vi få fler lärare att engagera sig i entreprenörskapsfrågor, så att de i sin tur kan stödja och sporra eleverna att kunna och våga starta och driva egna företag. Om Sverige ska få fler hjältar som driver företag krävs kunskap, färdighet och erfarenhet redan i skolan.

ROLF DAHLBERG

Fakta om ungt företagande i Sverige:

Sedan starten 1980 har cirka 214 000 elever drivit UF-företag.

Under läsåret 2010/2011 driver 19 820 elever 6 245 företag över hela landet.

30 procent av alla nya enskilda firmor förra året startades av ungdomar mellan 15 och 25 år.

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons