Annons
Nyheter

Aygo - en kul grej för ungdomar

Vi har provkört ytterligare tre trecylindriga bilar för att se hur mycket bränsle man sparar. Vi har dock valt att inte köra extremt snålt utan i stället köra precis som vanligt för att få veta om man verkligen sparar något. Resultatet visar också att de uppgivna värdena är lite av drömsiffror.
Nyheter • Publicerad 31 mars 2006
Spartansk inredning, Lexusinspirerad mittkonsol, häftig varvräknarsatelit och ensam torkare är förarmiljön i lilla Aygo. Foto: Stefan Nilsson
Spartansk inredning, Lexusinspirerad mittkonsol, häftig varvräknarsatelit och ensam torkare är förarmiljön i lilla Aygo. Foto: Stefan NilssonFoto: 
Bakljusen skiljer sig från de franska kusinerna. Lite mer Toyota helt enkelt. 
Foto: Stefan Nilsson
Bakljusen skiljer sig från de franska kusinerna. Lite mer Toyota helt enkelt. Foto: Stefan NilssonFoto: 
Toyota Aygo är en riktigt liten bil med mycket gemensamt med Peugeot 107 och Citroen C1. Foto: Stefan Nilsson
Toyota Aygo är en riktigt liten bil med mycket gemensamt med Peugeot 107 och Citroen C1. Foto: Stefan NilssonFoto: 

Hänger man med i trafikrytmen drar de här bilarna förvånansvärt mycket, särskilt på motorväg.

Först ute var Toyotas lilla ungdomsbil. Bilen som inte går att köpa eller Toyota Aygo som den heter. Målgruppen för den här bilen är prismedvetna ungdomar som inte är överdrivet bilintresserade.

Annons

Aygon kan närmast beskrivas som felande länken mellan Mini och Toyota Avensis med en touch av Lexus, mittkonsolen med stereon. Toyota har en väldigt sund grundtanke med den här bilen, det är att försöka få ungdomar att satsa på en ny och därmed renare/krocksäkrare bil. Det är så, helt enkelt. En ny bil är miljövänligare och krocksäkrare, i vart fall om man jämför inom storleksklassen.

Kan endast hyras

Mini är en extrem designbil medan Aygo är lite mer av en kul grej. Det finns en Aygo-sajt på nätet, en Aygo-tidning och numera en dj-Aygo med super-musik-anläggning. Bilen vänder sig direkt till ungdomar, och det understryks av att den endast kan hyras för ett pris från 1 800 kronor i månaden. Detta under förutsättning att man inte kör mer än 1 000 mil på ett år och tecknar ett tvåårskontrakt. Extra mil kostar 5 kronor/st. I priset ingår service, försäkring och skatt men inte bränslet. Egentligen en bra lösning, eftersom man vet precis vad det kommer att kosta att ha bilen och man behöver inte ta några lån.

Allt i den här bilen kan gå under rubriken: tillräckligt, bortsett från ljuddämpningen i hjulhusen och bagageutrymmet. Det smattrar rejält om man kör på en grusväg och bagagen rymmer inte mer än två kassar från stormarknaden. Man sitter tillräckligt bra för att klara en lite längre resa och baksätet kan husera två vuxna om de inte är överdrivet långbenta.

Det är plåtigt i dörrarna, ingen värme i sätet och ingen strålkastarrengöring men väl riktigt bra strålkastare. Den ensamma vindrutetorkaren gör sitt jobb fullt tillräckligt och på vägen är bilen riktigt stabil. Piggare än VW Fox och stadigare än Chevrolet Matiz, men den är mindre än båda och har sämre utrymme.

Toyota Aygo skulle jag köpa, förlåt hyra, om jag bara snurrade runt i stadsmiljö och inte behövde Foxens bagageutrymme, Minis statusdesign eller Matiz extremt låga pris.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons