Annons
Nyheter

Bensinmotorn är på väg mot sin död

Nyheter • Publicerad 24 mars 2006
Stefan Nilsson
Stefan NilssonFoto: 

Det är riktigt trevligt att se hur miljöbilarna tar allt större del av marknaden. Det är en utveckling som är direkt nödvändig både för vår egen överlevnad, planetens och bilismens.

Den stora frågan nu är väl egentligen när en bil blir miljöbil. Honda och framför allt Toyota/Lexus ligger långt fram med hybridtekniken men åtminstone Honda säger att detta är inte den slutliga lösningen. Hybridtekniken bygger på att bilen är bensin-/diesel-/etanol-driven men får hjälp av en elmotor vid extremt låg belastning och vid hög belastning. Resultatet är en tydlig minskning av förbrukningen. Man talar om någonstans mellan 15 och 35 procent beroende på körningen.

Annons

Precis samma sak går att uppnå med en mindre bil. Åtminstone i teorin. Vi har provkört tre små trecylindriga bensindrivna bilar och kan lugnt konstatera att bensinmotorn är på väg mot sin död.

Alla tre bilarna drog mer bränsle än Volvos S 60 diesel med den mer än tre gånger så starka femcylindriga dieseln!

Orsaken till det här resultatet är att våra bränsleförbrukningssiffror är de reella siffrorna som vi uppmätt under den tiden vi haft bilen och då har vi följt trafikrytmen. Varken hetsat eller snålkört. Motorvägssiffrorna bygger på 40 mils motorvägskörning i vad mätaren anger som runt 120 kilometer i timmen, med omkörningar och fikastopp. Alla tre småbilarna drog minst 0,1 liter per mil mer än Volvon. De hade faktiskt bara 0,1 liter mindre i förbrukning än Jaguar XJ 6 med 204 hästarsdiesel med dubbla turbo.

Det vi kallar blandad körning är småkörning på högst ett par mil blandat med stadskörning och där tar småbilarna poäng. 0,1 liter per mil mindre än Volvon och 0,3 liter mindre än Jaguaren. De tyngre bilarna drar mer vid acceleration och det är oundvikligt om inte förbränningsmotorn får hjälp av en elmotor, hybridteknik med andra ord. I motorvägsfart spelar aerodynamiken större roll än bilens tyngd.

Ändå skriver facktidningar om förbrukningssiffror som ligger 0,2 liter under våra resultat och reklambroschyrerna rör sig också i den sfären. Helt enkelt därför att de velat nå optimala siffror och jobbat för det medan vårt mål är realistiska siffror. Kör man någon av småbilarna i konstant fart runt 65 kilometer i timmen på femte växeln, avstår omkörningar, tappar fart i uppförsbacke och ökar i nerförsbacke kan man nå en siffra under halvlitern.

Det är här hybridtekniken kommer in. Här ökar inte förbrukningen lika mycket om man håller ett högre tempo. Man tar helt enkelt tillvara energin som annars går till spillo vid inbromsning.

De allt mer populära etanolbilarna är de som är mest lika vanliga bensindrivna bilar men ingen tror att det kommer att gå att få fram så mycket etanol att man kan ersätta bensinen. Gasdrivna bilar har problem med räckvidden.

Förra årets renaste bil enligt Gröna Bilister, Fiat Punto gas, har exempelvis en räckvidd på 25 mil. Samma problem har elbilarna, Volvos prototyp klarar 30 mil, men här handlar det om helt rena bilar under förutsättning att elen produceras miljövänligt.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons