Solidariska drakar flyger igen
Det är danska Interdan A/S, med import av bland annat Peugeot i Danmark, som återintroducerar märket i Sverige.
Den här gången rör det sig om två fyrhjulsdrivna storkombi samt en sjusitsig flexibil som nu introduceras på den svenska marknaden.
Ssangyong Kyron heter den något enklare av stadsjeeparna och den finns även i en bakhjulsdriven budgetversion. Den fyrhjulsdrivna bilen har låsbar mellandifferential samt lågväxel och den kommer att levereras med 2-liters diesel på 141 hästkrafter. Pris från 270 000 kronor (tvåhjulsdrift) till 285 000 kronor (fyrhjulsdrift).
Väljer man bort den delade framaxeln i Kyron så finns Rexton som är ett mer utpräglat nyttofordon med större dragvikt, 3,5 ton, och stel framaxel. Båda bilarna är konstruerade med en ram som karossen monterats på. Ramkonstruktionen gör bilarna tyngre och lite struttigare på vägen men också robustare och tåligare som dragbilar och för den som kör mycket bredvid vägen. Tyvärr gör den dessutom bilarna agressivare mot motparten vid en olycka.
Märklig mix
Rexton är en märklig mix av arbetsfordon med milt sagt traditionell teknik, omtänksam familjebil med rejält utrymme och lyxbil med sinne för detaljer, vilket i sig är en gemensam grej för alla tre modellerna. Gemensamt är också att drivlinan bygger på Mercedes-komponenter.
Motorerna är vidareutvecklade från Mercedesoriginal medan växellådorna kommer direkt från Tyskland.
Interdan räknar med att sälja 1 700 bilar i Sverige via ett återförsäljarnät på dryga 50-talet återförsäljare. Man förväntar sig att Rexton kommer att bli volymmodellen med motorer från 2,3 liters bensin över 2,7-liters turbodiesel till 3,2-liters sexcylindrig bensinmotor. Ännu så länge har man inte något partikelfilter till dieslarna. Rexton erbjuder också möligheten till sammanlagt sju passagerare genom en tredje sätesrad längst bak. Dessa säten är lätta att fälla ner för att frigöra lastutrymme. Priserna för Rexton börjar vid 258 000 kronor (2,3-liters bensin) och 297 000 kronor (2,7-liters turbodiesel).
På vägen är det Kyron som är överlägsen tack vare den delade framaxeln.
Vi körde också lite på en terrängbana men jag är inte människa att sortera ut skillnaden. Rent krasst är det så att Rexton är lite stötigare i fjädringen medan Kyron sköter sig utmärkt även om det blir lite gropigare.
Störst i gruppen blir den sjusitsiga flexibilen Rodius. En minibuss med tydliga drag av lyx och komfort i symbios med bakhjulsdrift och drivlina à la Mercedes. Inredningen är påkostad och fjädringen av den komfortablare sorten. Exteriört sticker den ut med sin rundade linje över dörrarna och den markerade spoilern över bakdörren. Priserna på Rodius börjar vid 270 000 kronor (tvåhjulsdrift, 2,7-liters diesel). En fyrhjulsdriven version är på gång till sommaren.
Ett extra plus för alla märkesvänner är att de blivande återförsäljarna kommer att hålla reservdelar även för utgångna modeller.