Annons
Nyheter

Taket av för en ny Saab

Allt ljus, förlåt all sol, på Saab. Taket av och soliga leenden när Saab hade världspremiär för den helt rena miljöbilen. "Bilen som för bort bilarna från miljödebatten" som någon lite överoptimistiskt uttryckte det vid gårdagens pressvisning på Stockholmsmässan.
Nyheter • Publicerad 31 mars 2006
Sittbrunnen är helt intakt från en vanlig 9-3 cab och all hybridteknik har gömts undan för att ta så lite plats som möjligt.Foto: 
Saabs vd Jan-Åke Jonsson ler mot reportrarna vid visningen av nya 9-3-hybriden.Foto: Stefan NilssonFoto: 

Saab har lärt sig marknadsföring. Man läckte lite om sin nyhet till kvällstidningarna inför mässan och förväntningarna var oerhört höga inför avtäckningen.

Alla var där och pressen trängdes för att se Saabs vd Jan-Åke Jonsson le i kapp med kamerablixtarna. Över alltihop lyste den något skamfilade GM-loggan.

Annons

Både Saabs representanter och GM Europas dito lovade en lysande framtid för både GM och Saab samtidigt som de berömde den samarbetsvilliga svenska regeringen.

- Om ändå andra regeringar vore lika samarbetsvilliga, hette det bland annat.

Modifierad motor

Hur som helst så har man rotat runt lite på hyllorna i Trollhättan, plockat fram etanolmotorn och modifierat den till ren etanoldrift, petat in den i en

9-3 cab, kompletterat med en elmotor och hybridteknik med drivning på alla fyra hjulen. Egentligen var det bara en tidsfråga innan vigseln mellan Biopower-motorn och hybridtekniken skulle bli av och nu visades den påpassligt som en konceptbil vid pressdagen på bilmässan i Stockholm. En cabriolet naturligtvis nu när man möter hotet från växthuseffekten och kan se fram emot en mindre skadlig sol igen.

100 procent etanol

Den nya bilen drivs med en etanolmotor som går på 100 procent ren etanol, till skillnad från dagens Biopower som körs med E 85, 85 procent etanol och 15 procent bensin, och en elmotor på 53 kW. I dag visades den med automatlåda och man har beräknat en acceleration på 6,9 sekunder från 0 till 100 km/tim. Bakhjulen drivs med elmotorn och batterierna är placerade längst bak under bagagerumsgolvet.

80-mils aktionsradie

Fördelarna med hybridtekniken ger bilen en aktionsradie på uppskattningsvis 80 mil, vilket väger upp nackdelarna med etanolmotorns större bränsletörst.

Den här konceptbilen är den första bilen som tagits fram av General Motors R & D (forskning och utveckling). Ett projekt GM har ihop med svenska staten med ett forsknings- och utvecklingskontor i Trollhättan som samarbetar med svenska universitet och underleverantörer.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons