Annons
Nyheter

Trevlig men bensinslukande äventyrsbil

En kompaktare Range Rover med det avancerade Terrain-
Response-systemet låter som en riktig trevlig äventyrsbil. Det är dessutom precis vad den är om man bortser från att det inte bara är motorn som är kompressorladdad. Nålen på bensinmätaren har precis som motorn imponerande prestanda. Den rör sig neråt med blixtens hastighet.
Nyheter • Publicerad 10 mars 2006
Den stora V8:an har kompressormatning. Massor av vrid och hästkrafter. Foto: Stefan Nilsson
Den stora V8:an har kompressormatning. Massor av vrid och hästkrafter. Foto: Stefan NilssonFoto: 
Det mesta går att reglera från ratten, så även telefonen. Ljudanläggningen bär märket Harman Kardon. Foto: Stefan Nilsson
Det mesta går att reglera från ratten, så även telefonen. Ljudanläggningen bär märket Harman Kardon. Foto: Stefan NilssonFoto: 
Högt, bekvämt men inte fullt så rymligt som i Touareg.
Högt, bekvämt men inte fullt så rymligt som i Touareg.Foto: 
Högt, bekvämt men inte fullt så rymligt som i Touareg. Foto: Stefan Nilsson
Högt, bekvämt men inte fullt så rymligt som i Touareg. Foto: Stefan NilssonFoto: 

Bilen är bilvärldens verkliga schweiziska armekniv. Extremt tyst och

bekväm långfärdsbil, mycket kompetent terrängbil, bra dragbil och dessutom har den riktigt bra vägegenskaper med. Jag vägrar att kalla den sportig. Den är dubbelt så hög som en riktig sportbil. Men. Ett riktigt stort men. Det kostar att köpa och äga en sådan här bil. När teknikerna fick möjlighet att överträffa sig själva i jakten på den här multibilen blev det en tung bil med mycket teknik och elektronik.

Annons

När ur-Range Rovern byggdes lånade man en motor som producerats i Amerika under flera årtionden satte den på teknik från en vanlig Land Rover men bytte ut bladfjädrarna mot modernare spiralfjädrar och fäste axlarna med hjälp av stag på ett sätt som gjorde bilens chassi till ett föredöme i årtionden. I dag kommer motorn från kusin Jaguar, en 385 hästars kompressormatad V8:a och chassit är fortfarande marknadsledande med luftfjädring och möjlighet höja hela bilen för bättre frigångshöjd.

En stor konflikt mellan terrängegenskaper och sportiga vägegenskaper är hur mjuk fjädring man ger bilen och hur kraftiga krängningshämmaren den får. Terrängkörning kräver mjuk fjädring och behöver inga krängningshämmare medan sportig körning kräver hård fjädring och kraftiga krängningshämmare. Land Rover har löst detta med något man kallar aktiva krängningshämmare. En motordriven hydraulpum förser små hydraulmotorer med kraft som används för att justera krängningshämmarnas styvhet i förhållande till de krafter som uppstår vid kurvtagning. Datorer mäter styrvinkel och horisontell acceleration och beräknar inställningen av krängningshämmarna.

Motorns kraft tas om hand av en elektroniskt styrd 6-växlad automatlåda från ZF som skickar den vidare till hjulen via en elektroniskt styrd automatisk differentialspärr mellan axlarna och en

likadan i bakaxeln, tillval.

Lång aluminiumtradition

Det finns en lång tradition hos Land Rover att använda aluminium i karossen och här gäller det motorhuven, vissa större paneler och bakluckan som är gjord i ett stycke av aluminium med öppningsbar baklucka.

Det finns en sportighet i vägegenskaperna på så sätt att bilen känns lättare än den är. Fjädringen är fastare än i exempelvis VW Touareg spiralfjädrade varianten), Volvo XC 90 och Mercedes ML men den blir lätt lite knyckig på dåliga vägar. Touaregen är trevligare om underlaget blir otrevligt. Bilen trivs bäst i hög marschfart på en bra motorväg men den är också riktigt bra i terrängen. Bättre än alla konkurenterna utom möjlgen Mercedes ML med terrängpaket. På tal om ML så har de här båda bilarna jämförbara strålkastare, riktigt bra med andra ord, och Land Rover har lånat en finess med kurvljus som tänds åt den sidan man svänger. Huvudstrålkastarna följer också rattutslaget.

Det är egentligen oerhört svårt att hitta något fel på bilen mer än det alldeles uppenbara med den höga bränsleförbrukningen och så skall det ju naturligtvis vara med en bil som utvecklats under trettio år och kostar närmare miljonen.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons