Annons
Nyheter

Världspremiär för Saabs miljöcab

Allt ljus, förlåt all sol, på SAAB. Taket av och soliga leenden när SAAB idag hade världspremiär för den helt rena miljöbilen.
Nyheter • Publicerad 30 mars 2006
SAAB:s vd Jan-Åke Jonsson ler mot reportrarna vid visningen av nya 9-3-hybriden. Foto: Stefan Nilsson
SAAB:s vd Jan-Åke Jonsson ler mot reportrarna vid visningen av nya 9-3-hybriden. Foto: Stefan NilssonFoto: 
Här faller täckelsen för den största nyheten på årets bilmässa i Stockholm. Foto: Stefan Nilsson.
Här faller täckelsen för den största nyheten på årets bilmässa i Stockholm. Foto: Stefan Nilsson.Foto: 

- Bilen som för bort bilarna från miljödebatten, som någon lite överoptimistiskt uttryckte det vid dagens pressvisning på Stockholmsmässan.

SAAB har lärt sig marknadsföring. Man läckte lite om sin nyhet till kvällstidningarna inför mässan och förväntningarna var oerhört höga inför avteckningen Alla var där och pressen trängdes för att se SAAB:s vd Jan-Åke Jonsson le ikapp med kamerablixtarna. Över alltihop lyste den något skamfilade GM-loggan.

Annons

Rotat runt

Både SAAB:s representanter och GM europas dito lovade en lysande framtid för både GM och SAAB samtidigt som de berömde den samrbetsvilliga svenska regeringen.

- Om ändå andra regeringar vore lika samarbetsvilliga, hette det bl.a.

Hur som helst så har man rotat runt lite på hyllorna i Trollhättan, plockat fram etanolmotorn och modifierat den till ren etanoldrift, petat in den i en 9-3 cab, kompletterat med en elmotor och hybridteknik med drivning på alla fyra hjulen. Egentligen var det bara en tidsfråga innan vigseln mellan Biopower-motorn och hybridtekniken skulle bli av och nu visades den påpassligt som en koncept-bil vid pressdagen på bilmässan i Stockholm. En cabriolet naturligtvis nu när man möter hotet från växthuseffekten och kan se fram emot en mindre skadlig sol igen.

Bränsletörstig

Den nya bilen drivs med en etanolmotor som går på 100% ren etanol, till skillnad från dagens Biopower som körs med E 85, 85 % etanol och 15 % bensin, och en elmotor på 53 kW. I dag visades den med automatlåda och man har beräknat en acceleration på 6,9 sekunder från 0 till 100 km/h. Bakhjulen drivs med elmotorn och batterierna är placerade längst bak under bagagerumsgolvet. Fördelarna med hybridtekniken ger bilen en aktionsradie på uppskattningsvis 80 mil, vilket väger upp nackdelarna med etanolmotorns större bränsletörst.

Den här Konceptbilen är den första bilen som tagits fram av General Motors R & D (forskning och utveckling). Ett projekt GM har ihop med svenska staten med ett forsknings- och utvecklings-kontor i Trollhättan som samarbetar med svenska universitet och underleverantörer.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons