Annons
Nyheter

”Jag har aldrig varit rädd för att satsa fullt ut”

En klänning för ett sexsiffrigt belopp, skor som kostar 30 000 kronor. Och ett team på 25 personer som arbetat med hennes show i fyra månader. För Charlotte Perrelli är Melodifestivalen en plattform för sitt namn. Då gäller det att satsa.
Nyheter • Publicerad 25 februari 2012
Charlotte Perrellis show är deltävlingens mest påkostade. Om hon åker till andra chansen spricker hennes budget.
Charlotte Perrellis show är deltävlingens mest påkostade. Om hon åker till andra chansen spricker hennes budget.Foto: Urban Nilsson

– Har man två stycken vinster i bagaget så förväntar sig folk att få något väldigt speciellt, säger Charlotte Perrelli.

Tjejen från Hovmantorp har en imponerande meritlista i Melodifestivalen. Hon har vunnit tävlingen två gånger och med Tusen och en natt (Take me to your heaven) vann hon även hela schlager-EM. Årets låt – The Girl – skrev Fredrik Kempe just för henne. Det är så hon vill ha det. Förankrat och på riktigt.

Annons

– Det går inte att lura folk och det finns ingen anledning att göra det. Jag tror på äkthet, förklarar hon.

När hon hörde The Girl gick det inte att hejda sig. Hon var tvungen att ställa upp i tävlingen. Med låten vill hon visa att hon arbetar hårt och ständigt utvecklas. Däremot känner hon inte att hon behöver hävda sig i schlagervärlden.

– Jag behöver inte bevisa att jag hör hemma i den här branschen. Jag känner snarare att jag för min egen del vill visa publiken att jag har dragit det här ett steg längre.

Sångerskan och schlagerdrottningen tror på sin låt. Likväl poängterar hon flera gånger att en finalplats inte är given. Och om hon behöver åka till andra chansen så spricker team Perrellis ekonomi.

Vad är det som kostar så mycket?

– Såg du skärmen? Det finns två sådana i Sverige, säger hon kort och gott.

En eventuell andra chansen-placering innebär således att skärmen åker bort.

–   För det första så går det tekniskt sätt inte att genomföra skärmarna för det är för lågt tak i Nyköping. Dessutom finns det ingen ekonomi i att göra det. Man kan inte lägga budgeten på andra chansen, för skulle jag då gå till Globen så spräcks budgeten, säger hon och fortsätter:

– Jag får sjunga låten helt rakt och upp ner. Det går ju, men det innebär att jag sänker numret och det är inte bra.

Varför satsar du så mycket?

Annons

– Även om jag inte går vidare så är det värt det. Jag bygger mitt eget varumärke. Det är alltid värt att göra ett bra arbete och vara dedikerad någonting till hundra procent. Det ger alltid resultat på det ena eller andra sättet.

Hennes medverkan i årets Melodifestival är ett långsiktigt tänk. Det handlar om att synas och skapa ett varumärke.

– En karriär är så lång. Det handlar om att bygga trovärdighet. Att bygga upp förväntningar i folks känsla när de hör mitt namn.

Under året släpper hon bland annat en parfymkollektion, ett träningsalbum och ett eget kosttillskott.

– Det är mitt namn som bär allt. Då är det viktigt att det byggs på rätt sätt. Antingen är man entreprenör eller så är man det inte. Antingen är man gambler eller så är man det inte. Jag har aldrig varit rädd för att satsa fullt ut.

Men du är redan förknippad med Melodifestivalen, behöver du vara med igen?

– Jag behöver en låt. Var någonstans i Sverige får man en ny hit om man inte är med i Melodifestivalen. Det är inte lätt, det finns inget annat forum.

– Är man med i ett sådant här sammanhang och det går halvbra, då vet man att låten har ett liv efter schlagern Och jag behöver det, jag kommer ut med ett nytt album om några veckor.

Albumet The Girl är en dans- och discoskiva. Sångerskan vill visa upp att hon kan göra något annat. Likaså är Evita, som går upp på Malmö opera i höst, en sådan grej.

–   Det här är något att sätta tänderna i, något helt annat. Det ska bli helt galet.

Annons

Som så mycket annat var Evita en förfrågan. Sådana får hon ofta. Då går hon på magkänsla och råd från hennes team. Planeringsmässigt talade allt mot operan. Att pendla till Malmö, med barnen i Stockholm, är inte optimalt. Likväl kunde hon inte tacka nej.

– Det här är en så bra roll för mig. Jag får gestalta en ikon som bara har gjorts i Sverige en gång förut och det var på ett väldigt annorlunda sätt. Det här behövde jag, en utmaning, förklarar hon.

Kvällens deltävling i Melodifestivalen är viktig för att marknadsföra årets övriga planer. Dessutom kan det vara sista gången hon är med.

– Om jag ska vara helt ärlig så är det inte säkert att jag kommer att vara med i Melodifestivalen fler gånger. Jag är inte 25 länge. Jag känner inte att det är självklart att jag är med igen, säger Charlotte Perrelli.

Sofie Peterson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons