Vad popmusik handlar om
1988 fick Jakob Hellman grammis för Årets nykomling trots att han bara släppt en singel. Året efter blev han Årets manliga rockartist och skivan ... och stora havet firade stora framgångar. Med texter där samtliga rim innehöll några ord för mycket, små andfådda andetag mitt i stavelser och videor med spattigt kroppsspråk och stora glasögon drog många recensenter paralleller till en ung Elvis Costello och det ger alltid gratispoäng. Hellman visste vad han gjorde. Med en talang för att leka med ord och fraser lade han grunden för en generation textförfattare som nyfiket vågade närma sig sitt modersmål. Och han visste vad han gjorde när han skrev förföriska melodier. Med Vara vänner och Hon har ett sätt fick han stora radiohits och nådde ut till den breda massan.
Det här var, bör kanske påpekas för yngre läsare, innan Spotify (de två låtarna har tillsammans spelats tre miljoner gånger) och YouTube. Under en period när Europe och Roxette var lika stora som sina frontfigurers frisyrer visade Hellman att fumlig kärlek och närsynthet var vad popmusik egentligen handlar om. Hon har ett sätt att säga mhmm jag inte trodde fanns, är fortfarande en av de bästa öppningsrader en svensk poplåt begåvats med.
När det blev dags för uppföljare började en väntan som fortfarande pågår. Åren gick. Och den enda skivan fortsatte sälja. Och förväntningarna växte. Och ju längre tid som gick desto mer växte förväntningarna och då tog det ännu mer tid. Under tiden medverkade han bland annat på en Evert Taubehyllning och sjöng med Perssons Pack på deras största hit Tusen dagar härifrån. Alla sådana inspelningar finns numera tillagda på specialutgåvan av ... och stora havet.
Han flyttade till Lund och började plugga. Då hade han, kanske mer än någon annan svensk artist, sett till att 1990-talet kom i?gång och att svenska återigen blev relevant som popspråk även utanför Svensktoppen, där förresten Hon har ett sätt låg i sex veckor. 1997 blev albumet framröstat till bästa svenska skiva någonsin av Nöjesguiden. Två år senare var Jakob med på Aftonbladets lista över 1900-talets viktigaste svenska artister. Vid det laget hade Bob hund och Kent fått breda genombrott på svenska. 2010 var han med i Allsång på Skansen och påminde den stora publiken om sin existens.
När Hellman spelar live tolkar han ofta svenska visor av Evert Taube och Olle Adolphson (hej en folkkär göteborgare vi kan kalla Håkan) blandat med sina gamla hits och nya låtar. För han skriver nytt. I intervjuer säger han att det kanske kommer en skiva någon gång. Att han fortfarande är av allmänintresse kan man se av att hans giftermål tidigare i somras bevakades av media.
Om Hellman är så hemlig och nojig som han ofta skildras är oklart. Det kan vara så enkelt att han fick nosa på den där popstjärnedrömmen som fanns under tonåren i lilla norrländska Voullerim och inte tyckte att det var värt det. Men att han ändå till och från vill doppa tårna i glansen och spela lite för att det är kul. Och i?kväll gör han det på Popcorner i Alvesta.
Bilden är från 2010 då Jakob Hellman var med i Allsång på Skansen. I kväll spelar hen på Popcorner i Alvesta.Foto: NIKLAS LARSSON/TT