Annons
Nöje

En Mozart framförd med glädje

Omsluten av Mozarts klangliga glädje - det var mitt intryck efter konserten i Växjö domkyrka i går kväll. Mariakören och instrumentalister framförde bland annat Mässa i B-dur under ledning av Elisabet Stoltz Niklasson.
Nöje • Publicerad 20 mars 2006

Det var många sångintresserade som i höstas nappade på att ansluta till Mariakyrkans kör inför Mozarts födelsedag i januari. Konserten gavs nu en gång till. Av den vältaliga publiken att döma var det ett lyckat drag.

Den äldsta kända Mariahymnen Sub tuum praesidium från 300-talet tonsatte Mozart när han var sjutton år. I den här vackra sopranduetten passar Yvonne Tuvesson Rosenqvists varma, runda ton bra ihop med Angelica Skarphagens lite mindre, men charmigt klara röst.

Annons

Kvällens ensemble består av Alfhild Medelius och Wieska Szymczynska, violin, Lena Müller, cello, Lars Falegård, kontrabas och Thomas Niklasson, orgel. Deras behagliga samspel märks i tre kyrkosonater, avsedda för mässordinariet. Ofta spelades sådana i

anslutning till den gammaltestamentliga texten - i dagens mässa sjungs ibland en körhymn där.

Den 11-årige tonsättarens musik är lättflyktig och snabb. Ess-dursonaten är av samma nätta format, men det känns ändå som om den har något längre linjer. Den tredje, i B-dur från 1775,

innehåller flera vackra duettpassager för violinerna.

Fyrhändigt orgelspel

Något som inte är så vanligt är fyrhändigt orgelspel. Makarna Niklasson spelar på läktarorgeln Jaques van Oortmessens arrangemang av Flöjtkvartett

C-dur, sats 2. Ett flertal variationer med rätt likartad registrering tycktes inte fånga publikens fulla uppmärksamhet hela tiden, möjligen på grund av en ganska likartad registrering stycket igenom, förutom den sista delen som bjöd på lite mer klös i tonen.

Så kvällens huvudsakliga programpunkt - Mässa B-dur K 275 från 1777. Från Mozarts komposition för blandad kör, solister och orkester har Siegfried Strohbach gjort en transkription för fyrstämmig damkör, tre sångsolister, stråkar och orgel. Eftersom den lägre altstämman blir obändigt låg och dessutom finns inbyggd i orkestersatsen har man här valt att utelämna den. Musiken fungerar ändå och detta högst njutbart. Kyrie inleds med ett kort sopransolo, och satsen har en uppfordrande friskhet, det är rakt på sak. Sara

Niklassons avspända altröst inleder Gloriasatsens gregorianska melodislinga, och tersetten för sopraner och alt har bra klanglig balans.

Credo har en livfullhet, och Mozart har tagit till vara textinnehållet - uppståndelsen, resurrexit, får driv och glädje i framförandet.

Annons

Enat uttryck i kören

I Sanctus-satsens Osanna byter tonsättaren tempo, vilket ger

ytterligare skjuts och lyft. Kören klingar rent och känns enig i uttrycket.

Yvonne Tuvesson Rosenqvist sjunger ett väldigt vackert Benedictus, som dock inte går speciellt högt. En innerlig bön kommer fram i Agnus Deis inåtvända mollkaraktär, och kontrasten kommer i Dona Nobis mer öppnande stämning. Ett vackert verk, lätt att ta till sig, har fått blomma ut i en lovvärd sångsatsning.

Eleonor Andersson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons