Annons
Nöje

Känslodjup med Weberkvartetten

Fyra stråkmusiker i ett tätt och inlevelsefullt samspel - i lördags eftermiddag gästades Söderportkyrkan i Tingsryd av Weberkvartetten, som i förra årets biennal "Ung och lovande" valdes ut till att göra en lanseringsturné.
Nöje • Publicerad 13 mars 2006

Den Härnösandsbaserade stråkkvartetten består av Ronnie och Ellinor Weber, violin, Erika Johansson, viola, och Anna Jonshult, cello.

Här inleder de med Ludwig van Beethovens Stråkkvartett f-moll op. 95, Serioso, ett verk som bär mycket av tonsättarens personliga känslodjup. Den unisona ansatsen leder in i en synnerligen händelserik komposition. Efter det energiska Allegro con brio följer ett ytterst variationsrikt Allegretto ma non troppo, som om Beethoven vill dela med sig av en stor mängd idéer på kort tid.

Annons

Det sensibelt ljuva varvas med det mer sträva, det fugatoartade med det mer homofona. I det härliga ensemblespelet framträder cellistens runda, fylliga och rent klingande ton.

Stor betydelse

För Benjamin Britten hade Henry Purcells musik stor betydelse. Till 250-årsminnet av sin landsmans död 1945 skrev Britten Stråkkvartett nr 2 C-dur op.36. Tonsättaren har här använt förskjutningar i både tid och tonhöjd - till exempel kommer det gemensamma temats korta glissando i varje stämma, men vid olika tillfällen och i olika lägen. Sordinerade instrument i Vivace ger i unisona partier en intresseväckande blank och slank ljudbild.

Den mest spännande satsen är nog Chacony, dels med ett elegant utfört duettparti för violinerna, dels med ständigt nya oupplösta ackord som bygger upp stegringen inför finalen. Det målmedvetet upprepade slutackordet, med starkt laddad luft emellan, behövs för att verket ska kännas avrundat och i balans.

Wilhelm Stenhammars Stråkkvartett nr 4 a-moll op.25 bygger på motiv ur den svenska folkmusikskatten. I Adagio vävs ett fragment ur Kristallen den fina in på ett subtilt sätt i olika stämmor, och det uttrycks i ett mycket vackert och känsligt musicerande.

En medeltida ballad om riddaren som reser bort från sin jungfru blir en Aria variata, där temat i ett tiotal variationer besjunger längtan och kärleken. Det känns tydligt att kvartetten har den gemensamma andningen i fraseringen, och den starka känslan för "timingen".

Denna skira musik kräver en rejäl slutkläm, och den kommer. Extranumret blir en fortsättning på temat svensk folkmusik, men på ett mer genuint sätt. Kvartetten överrumplar oss genom att på äkta spelmansvis riva i gång med älvdalspolskan Jemsken, i arrangemang för stråkkvartett av Patrik Källström.

Ellinor Weber är uppväxt med spelmanstraditionen, vilket märks direkt i det glödande spelet, och det färgar hela ensemblen. Det här är en frejdigt glädjefrustande avslutning på en konsert med en ung och lovande stråkkvartett.

Eleonor Andersson

Eleonor Andersson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons