Annons
Nöje

Mirza, 27, har tre miljoner följare på Instagram

I över fem års tid har Mirza Bico, 27, lyckats upprätthålla tre miljoner följare på Instagram. Allt medan han bott kvar i hemstaden Växjö.
– Man kan lyckas i en mindre stad också, det är jag bevis på.
Växjö • Publicerad 17 juli 2023

Här saknas innehåll

I dag bor Mirza Bico, 27, med sin fru och deras hund på Vikaholm. Sedan ett knappt år arbetar han som social media manager för golfvarumärket Galvin Green och ansvarar för hela bolagets sociala medier.

– Jag kände att det var dags att testa något nytt, berättar Mirza Bico.

Mirza Bico har arbetat med sociala medier sedan han var 14 år gammal.
Mirza Bico har arbetat med sociala medier sedan han var 14 år gammal.Foto: LENA GUNNARSSON
Annons

Han tog sina första steg på den professionella sociala medier-plattformen som 14-åring. ”Blondinbella” (Isabella Löwengrip, reds. anmn.) var en av de största bloggarna i Sverige då och Mirza märkte att hon fick många kränkande kommentarer på sin Facebooksida. På vinst och förlust skickade han iväg ett meddelande via Facebook där han skrev att han kunde hjälpa henne att moderera bloggens sociala medier. Blott tre minuter senare hade han fått svaret: Vi kör och testar ett par veckor.

Ett par veckor blev till sex år där Mirza Bico var social media manager för alla Blondinbellas kanaler.

– Sen när jag var 20 skapade jag ett eget Instagramkonto. Först var det ett parodikonto för Ellen DeGeneres, där jag la upp roliga bilder och citat från henne. Jag tröttnade snabbt och tänkte faktiskt lägga ner kontot. När jag la upp vad som skulle vara den sista bilden fick den mer kommentarer och gillamarkeringar än vad jag hade som följare.

2018 släppte Mirza Bico boken ”Hej, jag heter Mirza och jag är influencer” där han berättar om saker som: vad är egentligen en influencer och hur blir man en sån? Vad gör man hela dagarna och hur tjänar man pengar? Hur fungerar det med samarbeten och vad bör båda den ena och den andra partnern tänka på? Vad krävs för att få miljontals dedikerade följare i hela världen?
2018 släppte Mirza Bico boken ”Hej, jag heter Mirza och jag är influencer” där han berättar om saker som: vad är egentligen en influencer och hur blir man en sån? Vad gör man hela dagarna och hur tjänar man pengar? Hur fungerar det med samarbeten och vad bör båda den ena och den andra partnern tänka på? Vad krävs för att få miljontals dedikerade följare i hela världen?Foto: LENA GUNNARSSON

Mirza förstod direkt att det här var något speciellt och fortsatte lägga upp så kallade memes, roliga bilder med tillhörande text, på sitt Instagramkonto @ellentvshow. När Zara Larsson gillade och delade ett av hans inlägg började kontot snabbt spridas. Efter ett år hade han en miljon följare.

– Jag gillar att bygga communityn och drivs av att engagera folk. I dag har jag följare från de flesta världsdelar, allt från USA och Tyskland till Balkan och Asien. När olika kulturer möts i mina inlägg blir det ibland debatt, berättar Mirza.

Här saknas innehåll

För lite mer än fem år sedan nådde Mirza tre miljoner följare på sitt Instagramkonto. Sedan dess har branschen ändrats snabbt och mycket.

– Tiktok har förändrat massor och blev en smäll för mig. En utmaning i dag är att algoritmen har förändrats och folk är generellt inte lika sugna på att klicka på följknappen. Instastories har tagit över, många föredrar det framför inlägg.

Mirza Bico trivs väldigt bra på Galvin Green, som har sitt huvudkontor i Växjö.
Mirza Bico trivs väldigt bra på Galvin Green, som har sitt huvudkontor i Växjö.Foto: LENA GUNNARSSON

Vad är grejen med memes?

– Min generation älskar memes, men där ser vi också hur olika generationer kraschar. De yngre vill ha rörligt och Insta försöker haka på, senast genom att skapa Reels. Min senaste reel fick 30 miljoner visningar, det är tydligt att det är det som är grejen nu.

Fakta

Mirzas tre bästa tips för dig som vill jobba mer med Instagram

1. Följ algoritmen. Har du 200 följare, se om ett av dina inlägg får 13-14 likes och kanske 2 kommentarer. Det är totalt 16 av 200 interaktioner, vilket procentuellt är mycket. Se ett mönster i vilka inlägg som engagerar dina följare och jobba utifrån det. Lägg ut liknande material varje dag i minst sju dagar, kartlägg mönstret.

2. Omvandla ditt konto till ett kreatörskonto. Då får du tillgång till mycket mer statistikverktyg och ser också hur mycket Instagram har pushat ut dina Inlägg. Du vet om du är på rätt spår.

3. Kör på det rörliga formatet. Följ trenden. Instagram prioriterar rörligt innehåll i dag, det är bara att följa strömmen.

När Smålandsposten träffar Mirza Bico har vi inför intervjun gett honom en utmaning. Att ta fram en meme utifrån vad han tänker på när han hör just ”Smålandsposten”.

Mirza Bicos meme ”Min reaktion när jag ser att SMP har en olåst artikel”.
Mirza Bicos meme ”Min reaktion när jag ser att SMP har en olåst artikel”.Foto: LENA GUNNARSSON
Annons

Hur kommer det sig att du valt att bo kvar i den mellanstora staden Växjö när sociala medier är din arbetsmarknad?

– Jag älskar Växjö. Ärligt talat så var jag på väg att flytta till Stockholm ett tag när jag arbetade för Isabella Löwengrip, men varje gång jag varit på jobbresa i huvudstaden och kom hem slogs jag av hur skönt det var. Man kan lyckas i en mindre stad också, det är jag bevis på.

Han berättar att många under åren har förutsatt att han bor och arbetar ifrån Stockholm.

– Jag har min familj här i Växjö och trivs jättebra i Vikaholm. När jag är ledig älskar jag att lämna mobilen hemma och gå ut i naturen med vår chihuahua. Min hund har verkligen räddat mig, innan hade jag svårt att släppa mobilen och lämnade ärligt talat avtryck i soffan eftersom jag hade så svårt att komma ut. Jag hade inget lugn.

Chihuahuan Enzo är också något av en stjärna på Instagram och har ett eget konto med drygt 30 000 följare.

Efter att ha varit självständig och egenföretagare länge trivs han bra på kontoret där han får umgås med andra människor. ”Det känns skönt att kunna erbjuda min kunskap och utmanas på nya fronter”, säger Mirza.
Efter att ha varit självständig och egenföretagare länge trivs han bra på kontoret där han får umgås med andra människor. ”Det känns skönt att kunna erbjuda min kunskap och utmanas på nya fronter”, säger Mirza.Foto: LENA GUNNARSSON

I dag parerar Mirza jobbet på Galvin Green, vars huvudkontor ligger i Växjö, med sitt Instagramkonto.

– Efter att ha varit självständig och min egen chef i många år var det en utmaning att vara anställd.

Golfar du?

– Nej, jag har ingen koll alls på golf. Men jag drivs av att leverera och göra det jag gör bäst för ett annat varumärke. Nu jobbar jag på ett helt annat sätt en tidigare vilket är utmanande men otroligt givande och roligt.

Hans mål är att företagets sociala medier ska bli det största golfcommunityt på internet.

Annons

– Jag sköter varumärkets alla sociala medier och kanaler. Lyckas jag bygga upp det största communityt så bevisar det att jag jobbar rätt. Det är rätt coolt att ett så stort bolag som Galvin Green har sitt huvudkontor i Växjö tycker jag. Det visar också att man inte ska ge upp och flytta härifrån, Växjö har mycket att erbjuda.

Isabelle HaagSkicka e-post
Lena GunnarssonSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons