AI fångar upp nödanrop till sjöss
Allt började med att räddningsledaren Tobias Nicander på Sjöfartsverkets Sjö- och flygräddningscentral (JRCC) efterlyste någon typ av program som kunde omvandla anrop på VHF-radion till text.
Han beskrev vad han ansåg behövdes i ett förbättringsförslag.
– Ett tekniskt stöd som hjälper det mänskliga örat att lyssna efter nödanrop, säger han till TT.
Nicander lyfte sin idé internt 2009 och 2011. Då fick han veta att tekniken inte fanns.
Men för ett par år sedan fick han besked om att en AI var under utveckling. I dag har han den framför sig då han arbetar.
– Jag som radiooperatör ska kunna snegla på den här applikationen och liksom söka stöd där när det är mycket ljud i luften.
Sållar ut nödanrop
AI-systemet sållar ut nödanrop som innehåller vissa nyckelord, exempelvis "SOS", "mayday", "hjälp" eller "sinking".
På ett ögonblick omvandlas ljud till text som dyker upp på operatörernas skärmar. Det kan vara till hjälp om anrop är svaga eller om flera anrop kommer på samma gång.
– Det finns en liten, liten risk att de försvinner i det allmänna bruset, säger Nicander.
JRCC i Göteborg tar emot nödrop från hela svenska kusten och de största sjöarna.
– Det är säkert något i veckan så här års.
AI-systemet togs i bruk på försök tidigare i år. Redan första dagen uppmärksammade systemet operatörerna på två ”mayday”-anrop: ett i Tyskland och ett i Danmark.
Andra länder har visat intresse
Det visar att AI-lösningen kan tolka även svaga signaler. Dessutom visar det att räckvidden för det svenska kustradionätet räcker gott och väl, enligt Sjöfartsverket.
Till hösten ska systemet utvärderas. Den nya tekniken ersätter ingen personal. Tobias Nicander berättar att allt fungerar som det ska och att AI:n fångar upp viktiga anrop.
– Jag tror inte att vi haft en situation där bara Heimdall-systemet (AI:n reds. anm) har detekterat ett mayday-anrop, utan vi har även hört det själva.
Nu är andra länder nyfikna på den artificiella intelligensen, berättar Nicander.
– Danmark, Norge och Finland har visat intresse för systemet och stödet det kan vara.
Fakta: VHF-radio
VHF-radio är sjötrafikens eget kommunikationssystem. Alla båtar som rör sig till sjöss kan använda sådan utrustning.
För att använda VHF krävs tillstånd från Post - och telestyrelsen. Kanal 16 är sjöfartens internationella nödkanal.
I Sverige passas den dygnet runt av personal på Sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg.
Källa: Sjöfartsverket/Post- och telestyrelsen