Annons
Nyheter

Bamse förlorar namntvist med barkedja - om dunderhonung

Sverige • Publicerad 7 november 2018
"Dunderhonung" är inte ett tillräckligt starkt varumärke, slår Patent- och registreringsverket fast efter en varumärkestvist. Arkivbild.
"Dunderhonung" är inte ett tillräckligt starkt varumärke, slår Patent- och registreringsverket fast efter en varumärkestvist. Arkivbild.Foto: Claudio Bresciani / TT

Att seriebjörnen Bamse älskar sin starka specialhonung känner nog de allra flesta till. Men det betyder inte att han har ensamrätt på att använda sig av ordet "dunderhonung", slår Patent- och registreringsverket fast efter en varumärkestvist, skriver Dagens Media.

Upprinnelsen till tvisten är att en barkedja säljer shots som de kallar för "dunderhonung", något som Bamseförlaget ville stoppa med hänvisning till att barkedjan snyltar på deras varumärke. Barkedjan hävdar å sin sida att deras shot inte vänder sig till barn, vilket innebär att det inte finns någon risk för förväxling.

Nu står det klart att Bamseförlaget förlorar tvisten: "Dunderhonung" är inte ett tillräckligt välkänt varumärke, anser Patent- och registreringsverket som därmed ger grönt ljus till barkedjan.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons