Clas Ohlson nobbar Amazon på hemmaplan
Clas Ohlsons försäljning online ökade kraftigt, med 63 procent, under perioden 1 maj–31 juli, enligt företagets delårsrapport som släpptes på onsdagsmorgonen.
De senaste två åren har Clas Ohlson arbetat efter en strategi som är anpassad för att möta konkurrens från digitala jättar som Amazon, som nu är på intåg i Sverige, säger vd Lotta Lyrå.
– Vi har förutsett att Amazon och andra globala aktörer kommer att närma sig Norden.
Hon anser att de största utmaningarna är att få till smidiga och korta leveranser samt konkurrera med den låga prisnivå som företag som Amazon kan hålla.
TT: Ser du ett tänkbart scenario där Clas Ohlson säljer varor på Amazons plattform?
– Vi gör det i England redan och tittar på hur vi ska göra det i Tyskland. Utanför Norden har vi sagt att det är intressant att finnas på den typen av plattformar.
– Däremot på våra hemmamarknader – Norge, Sverige och Finland – så är det butik, vår egen online och plattformar som Mathem och Kolonial som är vår affärsmodell. Så vi har inga planer på att samarbeta med Amazon här.
"Stark försäljning i Norge"
Clas Ohlson mer än fördubblade sin vinst före skatt 1 maj–31 juli, upp till 150 miljoner, jämfört med 62,7 miljoner kronor motsvarande period föregående år.
Försäljningen ökade med en procent till drygt två miljarder, men det ska ses i ljuset av Norges svaga krona, säger vd Lotta Lyrå.
– Vi har haft en enormt stark försäljning i Norge, men när vi översätter det i svenska kronor blir det mycket mindre för den norska kronan är så svag. Så man måste se till den organiska tillväxten på sju procent.
Ny vd från Filippa K
I rapporten meddelar också företaget att Kristofer Tonström tar efter som vd efter Lyrå, som meddelade i somras att hon ska lämna.
Tonström kommer närmast från modebranschen och från en tjänst som vd för Filippa K. Han tillträder den 9 mars 2021.
"I Kristofer får vi en vd med ledarskapet i fokus som kommer in med mycket energi och stora ambitioner att utveckla Clas Ohlson vidare. Jag ser verkligen fram emot vårt framtida samarbete", säger Kenneth Bengtsson, styrelseordförande för Clas Ohlson i ett pressmeddelande.
Fakta: Rapporten i korthet
Clas Ohlson ökade försäljningen med 1 procent till 2 047 miljoner kronor, för kvartalet maj–juli, med en organisk tillväxt på sju procent och ökning om 8 procent i jämförbara enheter.
Försäljningen online ökade med 63 procent till 184 miljoner kronor.
Rörelseresultatet uppgick till 166 miljoner kronor.
Källa: Clas Ohlson