GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Resebolaget Detur går i konkurs

Det skarpt kritiserade resebolaget Detur begär sig själv i konkurs, skriver på sin hemsida. Bolaget hade sedan tidigare ställt in chartersäsongen för 2022.
Resor • Publicerad 17 oktober 2022
Resebolaget Detur begär sig själv i konkurs. Arkivbild.
Resebolaget Detur begär sig själv i konkurs. Arkivbild.Foto: Anders Wiklund/TT

Detur förklarar konkursbeslutet med att marknaden för solresor inte har återhämtat sig efter pandemin. Dessutom har kriget i Ukraina påverkat reslusten.

"De operativa kostnaderna med ökande och svårbedömda kostnader för flygbränsle har försatt bolaget i en sådan position att ledningen tvingats konstatera att det inte längre är meningsfullt att fortsätta ansträngningarna med omorganisation, rekapitalisering eller alternativt försäljning", skriver Detur.

I september ställde bolaget in ett antal resor. Dessutom kom flera larm från turistorter om resenärer som tvingades betala sina hotell på plats.

Senare under september meddelade Detur att verksamheten för hela chartersäsongen 2022 ställdes in.

Detur har tidigare fått mycket kritik för att bolaget ställt in redan sålda resor och sedan dröjt med återbetalningen.

När det gäller återbetalningen av inställda resor den här gången skriver Detur att resenärer som betalat med betal- eller kreditkort "kan bestrida beloppet hos utfärdande bank".

En annan väg är att begära återbetalning från resegarantin via Kammarkollegiet. Enligt Kammarkollegiets hemsida är handläggningstiden cirka fyra till sex månader.

Ytterligare ett alternativ är att ställa kraven till konkursförvaltaren och sedan avvakta den processen och handläggningstiden.

Aftonbladet var först med att berätta om Deturs konkurs.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.