Annons
Nyheter

Fängelse för beställare av olaglig transport

Den som köper olagliga transporter med utländska förare ska kunna straffas med fängelse. Det föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Trafik • Publicerad 7 februari 2022
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) presenterar åtgärder för mer ordning och reda på svenska vägar.Foto: Paul Wennerholm/TT

Förslaget är en del av ett reformpaket för bättre ordning och reda i yrkestrafiken.

Ändringarna som föreslås utgör den sista delen av ett EU-rättsligt reformpaket, det så kallade Mobilitetspaketet. Syftet är att förbättra arbetsvillkor och sociala förhållanden för förare.

Annons

Förslaget innebär att så kallad utstationering gäller när förare kör inrikestransporter, till exempel cabotagetransporter i Sverige, för utlandsetablerade transportföretag.

Straffrättsligt ansvar

Utstationering av förare ska anmälas till Arbetsmiljöverket genom en särskild deklaration. Om yrkesförare inte kan visa en kopia av deklarationen vid en vägkontroll, ska transportföretaget betala en sanktionsavgift.

– Det innebär att man omedelbart får en registrering och möjlighet för parterna att kontrollera att svenska löner och villkor gäller för transporter i Sverige, säger Eneroth.

Förslaget innebär också att ett straffrättsligt ansvar införs för beställare av transporter som utförs av utlandsetablerade transportföretag om en sådan deklaration inte lämnats in.

– Den som köper olagliga transporter kan straffas med fängelse upp till ett år, säger Tomas Eneroth.

Behövs mer

Moderaterna tycker att förslagen går i rätt riktning men otillräckliga.

– Att bara stifta en lag om krav att meddela Arbetsmiljöverket när man åker in i landet kommer inte att räcka. Problemen på svenska vägar är så stora att det behövs ett batteri av åtgärder över tid för att komma tillrätta med problemen, säger partiets talesperson Maria Stockhaus.

Moderaterna vill att möjligheterna att låsa fast fordon genom så kallad klampning ska utökas, att kravet på husrannsakan av last tas bort och att alkobommar införs vid gräns och hamnar.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 15 juni i år.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons