Annons
Nyheter

Flyganalytiker: "Stupet är närmare nu"

Pilotstrejken på SAS är ett hårt slag mot det pressade flygbolaget, säger flyganalytikern Jan Ohlsson.
Ekonomi • Publicerad 4 juli 2022
Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS, meddelade på måndagen att SAS-piloterna går ut i strejk, eftersom parterna inte lyckats nå en överenskommelse.
Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS, meddelade på måndagen att SAS-piloterna går ut i strejk, eftersom parterna inte lyckats nå en överenskommelse.Foto: Chris Anderson/TT

Efter flera dagars intensiva förhandlingar kom på måndagen beskedet att piloterna går ut i strejk med omedelbar verkan.

Jan Ohlsson, journalist och flyganalytiker, är förvånad över parternas oförmåga att nå en lösning.

Annons

– Jag trodde att de skulle kunna enas om någonting. Det var nu under sommaren som bolaget skulle tjäna in snabba cash för att skjuta på sina andra ekonomiska svårigheter ytterligare en tid. Istället flyttas ribban åt andra hållet, säger han.

– SAS står inför enorma akuta och långsiktiga svårigheter. Stupet har kommit mycket närmare nu.

Skrämmer investerare?

SAS säger sig behöva minst 9,5 miljarder i kapitaltillskott. Enligt vd:n Anko van der Werff försvårar strejken bolagets möjligheter att hitta investerare, en uppfattning Jan Ohlsson delar.

– Danska staten ska vara med och det kanske kan bli två miljarder. Men det återstår 7,5 miljarder, och vilken privatinvesterare är intresserad nu när SAS lyckats tappa hela sommarsäsongens intjäning?

TT: Hur ser du på möjligheterna för parterna att nå en överenskommelse?

– Tydligen har piloterna krävt mer än SAS någonsin kunnat ge, vilket tyder på att de krävde en väldigt dyrbar lösning. Som analytiker måste jag säga att ledningen har en poäng, för alla andra bolag gör precis som SAS vill göra på ett eller annat sätt. Sätter man sig ner igen så måste piloterna vara medvetna om att man leker med elden och att bolaget riskerar att gå i konkurs innan årets slut.

Skadat förtroende

Nordnets sparekonom Frida Bratt konstaterar att strejken även skadar kundernas förtroende för flygbolaget.

"Flera tiotusentals resenärer drabbas per dag. Ska man som resenär någonsin våga boka något med SAS, om nu SAS lyckats överleva?", skriver hon i ett mejl till TT.

Jacob Pedersen, analyschef på danska Sydbank, beskriver SAS som ett bolag som "flyger rakt mot konkurs".

"SAS har för stora skulder och för höga kostnader, och är därmed inte konkurrenskraftiga", skriver han i ett mejl till TT.

Annons

I bästa fall når parterna, enligt Pedersen, en snabb lösning så att planen snabbt kan komma i luften igen.

Alternativet, säger han, är dagliga förluster på uppåt 100 miljoner kronor som "driver SAS vidare mot den ekonomiska avgrunden".

Fakta: Därför strejkar SAS-piloterna

Piloterna hos SAS hade sedan tidigare varslat om strejk från och med den 29 juni eftersom parterna inte har kunnat komma överens om ett nytt kollektivavtal.

Enligt den fackliga organisationen Svensk pilotförening handlar strejken om att SAS inte har återanställt de 560 piloter som varslades under pandemin och att flygbolaget i stället använder sig av piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.

Pilotfacket menar då att SAS har åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet då flygbolaget har anställt ersättare i stället för tidigare medarbetare.

Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har pågått sedan i november förra året men parterna har inte kunnat nå en uppgörelse. Piloternas gamla kollektivavtal löpte ut i slutet på mars.

Den 9 juni lämnade pilotfacken in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet. Medlingen har pågått sedan den 13 juni.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons