Fortsatt stort tryck på hotellen
Inför resten av sommarperioden är vd:n Jens Mathiesen optimistisk:
"Baserat på nuvarande bokningsläge räknar vi med en fortsatt stark hotellmarknad under de kommande månaderna. Vår verksamhet bedrivs mer effektivt och vi har en hög beredskap för att hantera framtida utmaningar såsom kostnadsinflation och en eventuell försvagning av konjunkturen", skriver han i samband med bolagets delårsrapport för andra kvartalet.
Hotellkedjan lämnade en omvänd vinstvarning i början av juni då man bedömde att nettoomsättningen för kvartalet skulle landa på omkring 5,2–5,4 miljarder kronor.
Omsättningen ökade nu till 5,27 miljarder kronor, upp hela 221 procent jämfört med det pandemidrabbade 2021. Beläggningsgraden steg samtidigt till 63,2 procent jämfört med 27,1 procent andra kvartalet 2021.
Rörelsevinsten för kvartalet uppgick till drygt en miljard kronor.