Annons
Nyheter

Granskning: Hundratals hade inte behövt drunkna

Hundratals liv hade kunnat räddas vid den stora båttragedin på Medelhavet i mitten av juni, enligt en granskning av The New York Times.
Myndigheterna följde båten i 13 timmar innan den sjönk – men ingrep inte.
Grekland • Publicerad 2 juli 2023
Myndigheterna följde båten i 13 timmar innan den sjönk – men ingrep inte, visar en ny kartläggning av The New York Times.
Myndigheterna följde båten i 13 timmar innan den sjönk – men ingrep inte, visar en ny kartläggning av The New York Times.Foto: Grekiska kustbevakningen/AP/TT
Överlevande sover på golvet i ett lager i staden Kalamatas hamn dagen efter att migrantbåten förliste.
Överlevande sover på golvet i ett lager i staden Kalamatas hamn dagen efter att migrantbåten förliste.Foto: Thanassis Stavrakis
Den grekiska kustbevakningen fanns på plats när migrantbåten sjönk. 104 personer räddades ur vattnet.
Den grekiska kustbevakningen fanns på plats när migrantbåten sjönk. 104 personer räddades ur vattnet.Foto: Grekiska kustbevakningen/AP/TT

Den har kallats en av de värsta tragedierna någonsin på Medelhavet. Männen satt tätt packade på däck. Kvinnor och barn var instängda i lastutrymmet.

Från luften och havet, med hjälp av radar, telefon och radio kunde myndigheterna följa migrantbåten Adriana timme efter timme. Hur den överlastade fiskebåten drev runt, och till sist förliste.

Annons

Båten hade stadig kurs mot Italien och personer ombord tackade nej till all form av hjälp. Det hävdade kustbevakningen i Grekland tidigt efter olyckan.

Men i själva verket drev båten planlöst omkring i minst sex och en halv timme innan den förliste, visar nya satellitbilder som The New York Times har tagit del av.

Bilderna – tillsammans med rättsliga handlingar, fler än 20 intervjuer med överlevande och myndigheter, samt radiosignaler från de sista timmarna – tyder på att tragedin inte hade behövt bli så omfattande som den blev, enligt tidningens kartläggning av händelseförloppet.

Oro spred sig

Överlevande vittnar om en svår situation ombord. Båten var överlastad, enligt en del bedömningar fanns upp emot 750 personer ombord.

Under färden från Libyen mot Italien tog dricksvattnet ombord slut. Oro spred sig när det stod klart att kaptenen – en 22-årig man från Egypten – hade förlorat kursen. Pakistanier som var inlåsta under däck blev misshandlade när de försökte ta sig upp, enligt vittnesmål.

Dag fyra på färden hade minst sex personer, inklusive ett barn, avlidit, enligt vittnesmål från överlevande.

När båten sedan drabbades av ett motorhaveri skickades nödanrop till de italienska myndigheterna.

Drev planlöst

EU:s gränsorgan Frontex kontaktades, och dess personal kunde lokalisera båten med hjälp av ett flygplan vid lunchtid den 13 juni. Två timmar senare flög även en helikopter från den grekiska kustbevakningen förbi.

Samma kväll bad grekiska myndigheter två närliggande fartyg att förse migrantbåten med vatten, mat och diesel.

En viktig anledning att inte undsätta båten var att den hade stadig kurs mot Italien, enligt kustbevakningen.

Annons

Men vid det här laget hade båten redan nått så långt den skulle komma mot Italien, visar bilder från den europeiska rymdstyrelsen Esa. Efter det drev båten planlöst, i cirklar och bakåt i sin rutt, under minst sex och en halv timme.

"Gungade farligt"

När natten föll larmade ett av de fartyg som hade anlänt med förnödenheter om att migrantbåten "gungade farligt".

En dansk med en yacht i närheten säger att han hörde två mayday-utrop den kvällen. Men först vid midnatt anlände ett fartyg från den grekiska kustbevakningen.

Fartyget stannade i närheten av migrantbåten i ungefär tre timmar. Under tiden kastades bland annat en bogserlina mot båten.

När den överfyllda båten väl sjönk – omkring sju mil från den grekiska halvön Peloponnesos sydvästra kust – gick det på några få minuter. Personerna som var instängda i lastrummet hade ingen chans, och de som befann sig på däck föll i vattnet. Totalt kunde 104 personer räddas.

Fanns tid för insats

Det är inte säkert att fartyget från den grekiska kustbevakningen hade kunnat ta emot alla som befann sig ombord på fiskebåten, enligt The New York Times. En räddningsinsats hade även kunnat resultera i att den överfulla båten kantrade.

Men det hade funnits tid att skicka andra fartyg – som även hade vårdresurser – under de 13 timmar som gick efter att Frontex hade larmats, konstaterar tidningen.

Båtens kapten avled i olyckan. Kort efteråt häktades nio män misstänkta för människosmuggling. Smugglare får i regel betalt först när båten har nått sin destination.

Fakta: Dödlig rutt över Medelhavet

Vägen över centrala Medelhavet har kallats för en av världens dödligaste migrantrutter. Hur många migranter som tagit den under årens lopp har varierat, beroende på bland annat Libyens flyktingpolitik. Nu ökar trycket på rutten återigen.

Enligt FN:s flyktingorgan UNHCR har drygt 80 000 migranter korsat Medelhavet hittills i år och tagit sig till Italien, Grekland, Spanien, Cypern och Malta.

1 208 har rapporterats döda eller försvunna. I en rapport från FN:s migrationsorgan IOM från oktober 2022 konstateras dock att dödstalen troligen är klart högre än de rapporterade.

Källa: UNHCR, IOM

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons