Högkonjunktur inte Ikeas hemmaplan
Med en växande befolkning och en ekonomisk tillväxt på högvarv borde kanske försäljningen i Sverige öka mer än en procent. Föregående verksamhetsår ökade försäljningen med drygt nio procent. Fast enligt Ikeas Sverigechef Håkan Svedman är ökningen större räknat i volym eftersom Ikea har sänkt priserna.
– För fjärde året i rad redovisar vi en rekordförsäljning. Sen ska vi ha i åtanke att efter 70 år på den svenska marknaden blir varje procents tillväxt något vi ska vara glada och stolta över, säger han.
Sedan gynnas Ikea bäst av något bistrare tider jämfört med andra varuhandlare.
– För oss är det bra när marknaden går bra, det vore fel att säga någonting annat. Sen är det så att när ekonomin är väldigt tuff och människor konsumerar mindre så blir man kanske ännu mer mån om att handla till ett lägre pris, och att vi då tar mera andelar vid en sådan tidpunkt, säger Svedman.
Precis som annan traditionell handel möter Ikea hårdare konkurrens från nätet.
– Vi ser en ny typ av konkurrens, som kommer från verksamheter även utanför Sverige. Vi måste bli ännu bättre på våra egna digitala kanaler. Men visst känner vi av konkurrensen helt klart, säger Svedman.
Ett sätt att motverka flykten till näthandlarna är att komma närmare kunderna, i form av mindre köpställen centralt i städerna. Något nytt varuhus i Sverige är inte planerat i dagsläget.
– Vi har höga ambitioner att komma närmare in i Stockholm, det är det som ligger högst på listan. Men man ska komma i håg att med de 20 varuhus vi har, det är ungefär lika många som vi har i Kina. Vi är ganska täta när det gäller varuhus i Sverige, säger Svedman.
Men varuhusen har långt ifrån spelat ut sin roll, enligt Svedman som pekar på att besöken var lika många som under året före.
Köksutrustning har gått starkt de senaste åren och sticker ut till viss del i den svenska verksamheten jämfört med utlandet. Nu hoppas Håkan Svedman på ett annat rum.
– Om vi nu tittar framåt på ett område som jag tycker vi borde kunna vara bättre på så är det vardagsrummet, säger Svedman.
Ikeas försäljning i Sverige ökade med en procent till 16,4 miljarder kronor under verksamhetsåret september–augusti 2016/2017, jämfört med året före. Globalt var tillväxten bättre.
Ute i världen är nu Ikeas etablering i Indien kanske mest intressant, enligt Svedman.
– Det är en superspännande etablering vi gör.
Olle Lindström/TT