Lyft i USA – ned i Kina för Pandora
Den danska smyckesjätten med försäljning i över 100 länder har släppt nya delårssiffror. På de största och viktigaste marknaderna har dock bolaget sett en spretande utveckling. I USA har återhämtningen ökat efter att restriktioner släppts, försäljningen i jämförbara butiker fördubblades jämfört med föregående år och är upp 63 procent jämfört med 2019, det vill säga före pandemins utbrott.
Företaget räknar dock med en avmattning på den amerikanska marknaden under andra kvartalet då effekten av amerikanska stimulansmedel kommer att klinga av och konsumtionen förväntas att minska.
På världens största smyckesmarknad, den kinesiska, har dock återhämtningen inte gått lika snabbt. Jämfört med 2019 är försäljningen ned 13 procent under andra kvartalet. I ett led att stärka företaget i Kina ska man nu förnya sitt varumärke, mer detaljer kring detta ska presenteras i samband med företagets kapitalmarknadsdag i september.
För bolaget som helhet står nu e-handeln för 20 procent av företagets försäljning jämfört med tio procent före pandemins utbrott enligt vd:n Alexander Lacik.
Pandora hade inför rapporten lyft 25 procent på Köpenhamnsbörsen i år men dagens rapport fick dock ingen större effekt. Aktien handlas svagt ned, 0,6 procent under förmiddagen.