Annons
Nyheter

Lyft i USA – ned i Kina för Pandora

Smyckesmarknaden går åt motsatta håll i USA och Kina. I USA ser danska Pandora en stark återhämtning, i Kina går det betydligt trögare.
Ekonomi • Publicerad 17 augusti 2021
Smyckeskedjan Pandora redovisar ett kraftigt försäljningslyft i USA. Arkivbild.
Smyckeskedjan Pandora redovisar ett kraftigt försäljningslyft i USA. Arkivbild.Foto: Pandora/TT

Den danska smyckesjätten med försäljning i över 100 länder har släppt nya delårssiffror. På de största och viktigaste marknaderna har dock bolaget sett en spretande utveckling. I USA har återhämtningen ökat efter att restriktioner släppts, försäljningen i jämförbara butiker fördubblades jämfört med föregående år och är upp 63 procent jämfört med 2019, det vill säga före pandemins utbrott.

Företaget räknar dock med en avmattning på den amerikanska marknaden under andra kvartalet då effekten av amerikanska stimulansmedel kommer att klinga av och konsumtionen förväntas att minska.

Annons

På världens största smyckesmarknad, den kinesiska, har dock återhämtningen inte gått lika snabbt. Jämfört med 2019 är försäljningen ned 13 procent under andra kvartalet. I ett led att stärka företaget i Kina ska man nu förnya sitt varumärke, mer detaljer kring detta ska presenteras i samband med företagets kapitalmarknadsdag i september.

För bolaget som helhet står nu e-handeln för 20 procent av företagets försäljning jämfört med tio procent före pandemins utbrott enligt vd:n Alexander Lacik.

Pandora hade inför rapporten lyft 25 procent på Köpenhamnsbörsen i år men dagens rapport fick dock ingen större effekt. Aktien handlas svagt ned, 0,6 procent under förmiddagen.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons