"Nu ska vi gå på offensiven i Europa"
Magnus Andersson hade i ett år varit vd för New Wave-bolaget Sagaform när han fick ta över Orrefors Kosta Boda. Då hade glaset länge varit en förlorare i folkdjupet.
- Vi vill göra glaset sexigt och vår offensiv har redan lyckats bland återförsäljarna.
De hade blivit vana vid bleka svar från Kosta och Orrefors på frågor om nyheter och gett hyllutrymme till andra.
- Vi kom idéer och aktion, säger Magnus Andersson.
Som exempel nämner hans satsningen på julprodukter som matchades hårt med tevereklam.
- Vi syntes och sålde. Julgrejerna ledde till impulsköp av servisglas och omsatte i sig själva tio miljoner.
Ökar varje månad
Sedan i augusti har omsättningen ökat varje månad jämfört med 2004. Det är ett skäl till lageruppbyggnaden kunnat börja först efter jul.
- Vi kör för fullt, här i Åfors på 105 procent av kapaciteten med hjälp av övertid.
Det som begränsar koncernens produktion är smältkapaciten.
- Det går inte att lägga in extra skift, bortsett från helgerna, och utan fler ugnar kan vi bara öka omsättningen från 650 till 750 miljoner.
För att nå målet om en miljard i omsättning måste Orrefors Kosta Boda lägga mer produktion utomlands, där Bertil Valiens chateauglas redan görs, eller återstarta Sandviks glasbruk i Hovmantorp.
Köp av konkursade Skrufs glasbruk hade varit en möjlighet.
- Om det hade hänt ett år senare. Nu har vi fullt upp med oss själva.
Flyttar produktion
Hittills har Magnus Andersson arbetat med att utveckla glasbruken i Kosta och Orrefors.
- I Orrefors var det mer ställtid än produktionstid vid vannorna när vi kom hit.
Det berodde på att man körde många korta serier.
- Sådan tillverkning flyttade vi över till Boda och Åfors.
I Åfors läggs också ny glastillverkning åt företagskunder, som ofta vill ha sin egen färg på grejerna.