Ny chans för en del som nekats körkort
Personer med synfältsdefekter som ska köra bil måste uppfylla vissa medicinska krav som ställs av Transportstyrelsen. Synfältet mäts med ett instrument som kallas perimeter.
Ett av de vanliga perimetermärkena är Octopus, och myndigheten har tidigare jämställt resultat därifrån med det andra vanliga märket, Humphrey. Nu har det dock framkommit att resultat från Octopus i vissa fall måste räknas om för att vara jämförbara med en Humphreyperimeter.
Annan bedömning
"Det innebär att det finns en liten risk att personer som har genomfört sin synfältsundersökning skulle ha blivit annorlunda bedömd med de förutsättningar som vi nu känner till", säger Björn Renberg, enhetschef på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.
Personer som kan ha fått ett beslut på felaktiga grunder är de som inte uppfyllde kraven i det centrala synfältet och som har gjort undersökningen i en Octopusperimeter. Beslutet om avslag eller återkallelse ska även ha fattats före den 1 september 2021.
"Den som gjort en synfältsundersökning av det centrala synfältet i en Octopusperimeter kan vända sig till oss för att få en ny prövning", säger Renberg.
Få tros beröras
Enligt Transportstyrelsen har skillnaderna hos de olika instrumenten inte varit kända tidigare varken hos sjukvård eller optiker. "Det kan också vara en förklaring till varför detta inte har upptäckts tidigare", skriver myndigheten.
TT har sökt Transportstyrelsen med frågan om hur många som kan ha fått ett felaktigt beslut, men det vet inte myndigheten. Uppfattningen är dock att det är "få" personer som berörs.
Fakta: Synfältsundersökning
En synfältsundersökning kan gå till på olika sätt. I vissa fall kräver föreskrifterna att undersökningen görs med ett perimeterinstrument.
När synfältet undersöks med hjälp av en perimeter ska personen titta in i instrumentet och fixera blicken rakt fram. En ljuspunkt kommer att lysa på olika förutbestämda ställen i synfältet. Personen signalerar att man har sett ljuspunkten genom att trycka på en knapp. På så sätt kan man upptäcka och mäta synfältsdefekter.
Källa: Transportstyrelsen