Annons
Nyheter

Nya anklagelser mot Mercedes i dieselskandalen

Miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe riktar nya anklagelser mot Mercedes i den stora dieselskandalen.
Samtidigt upprepas kritiken mot bland andra Volvo Cars.
Miljö • Publicerad 5 november 2021
Daimlerägda Mercedes har använt flera tidigare okända sätt att manipulera utsläppen från sina dieselbilar, enligt en tysk miljöorganisation. Arkivbild.
Daimlerägda Mercedes har använt flera tidigare okända sätt att manipulera utsläppen från sina dieselbilar, enligt en tysk miljöorganisation. Arkivbild.Foto: Matthias Schrader/AP/TT

Det så kallade "Dieselgate" drog i gång 2015 när det avslöjades att Volkswagen programmerat miljontals bilar så att de gav falska utsläppsresultat vid testning.

Sedan dess har en rad biltillverkare dragits in i skandalen.

Annons

Nu presenterar Deutsche Umwelthilfe (DUH) nya uppgifter om Daimlerägda Mercedes-Benz, som enligt DUH manipulerat utsläppen på fler sätt än vad som hittills varit känt.

Under normal körning har kväveoxidutsläppen varit upp till 500 procent högre än i testmiljön, uppger organisationen, som på fredagen höll en pressträff.

– Anledningen är lika enkel som cynisk. Det handlar om att maximera vinsten på bekostnad av miljön och av stadsbornas hälsa, säger DUH:s chef Jürgen Resch.

– Det här är organiserat bedrägeri mot miljön och miljontals dieselbilköpare.

Volvo förnekar

Utlåtandet bygger på en genomgång av en Mercedes E350 byggd 2016, där mjukvaran på åtta tidigare okända sätt höll utsläppen nere i testmiljön. När mjukvaran för avgasreningen senare uppdaterades klarade bilen plötsligt gränsvärdena.

Enligt Axel Friedrich, miljö- och trafikexpert, visar det att företagens förklaringar inte stämmer.

– Den här bilen var tekniskt sett tillräckligt bra för att klara gränsvärdena, om den har rätt mjukvara. Så att det skulle handla om motorskydd eller något annat är tekniskt sett struntprat, säger han.

Utöver Volkswagen har de senaste åren bland andra Daimler, Ford, Fiat, Renault och Peugeot pekats ut i dieselskandalen.

I januari i fjol anklagade DUH även Volvo Cars för medvetet avgasfusk, vilket företaget dock bestämt förnekat.

"Alla våra bilar är testade, certifierade och godkända enligt gällande regelverk och tekniken som används för avgasrening är standard i industrin och väl kända för myndigheter. Volvo Cars har aldrig använt några former av manipulation av tester", skrev Volvos pressavdelning i en kommentar till TT.

Nya rättsprocesser

Annons

Axel Friedrich står dock på sig.

– Det var en väldigt simpel anordning. För Volvo, Fiat och Renault tog det bara en halvtimme för oss att hitta den, säger han.

– Vi skickade våra resultat till svenska myndigheter och tänkte att de skulle agera. Men vad hände? Ingenting, som vanligt.

Tidigare i år bötfälldes biljättarna Volkswagen och BMW med motsvarande närmare 9 miljarder kronor var för att de låtit bli att konkurrera med utsläppsteknik och stängt andra biltillverkare ute från samarbetet.

Den gången slapp Daimler böter, eftersom de bidrog till att avslöja kartellen. Samtidigt är dock nya rättsfall på gång i exempelvis Storbritannien, där den amerikanska advokatfirman Milberg företräder ett stort antal dieselbilköpare.

– Daimler visste vad de gjorde och valde medvetet att göra det och att dölja det. Vi kommer snart att dra dem inför rätta i Storbritannien och gå till domstol även i Tyskland, säger, Glenn Phillips, en av delägarna.

Fakta: "Dieselgate"

Volkswagen var den första biltillverkaren som pekades ut i den stora skandalen kring manipulerade utsläppsresultat från dieselbilar.

Redan 2014 visade forskare i USA att vissa VW-modeller släppte ut 40 gånger de tillåtna nivåerna av kväveoxid.

2015 erkände Volkswagen att 11 miljoner dieselbilar världen över utrustats med mjukvara som möjliggjorde fusket.

Avslöjandet har lett till en rad rättsprocesser och VW har senare fått betala mångmiljardbelopp i förlikningar och böter.

Utöver Volkswagen har även många andra biltillverkare på olika sätt dragits in eller pekats ut i skandalen, den så kallade "dieselgate".

Det gäller exempelvis Mercedes, Renault, Ford, BMW, Mazda, Fiat och Volvo Cars.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons