Annons
Nyheter

Nyfikenheten övergick i handling

Extremsportaren Lars Nilsson från Växjö hittade Trans Agulhas på nätet. 42-åringen från Växjö blev nyfiken på världens tuffaste race med gummibåtar.
Nyfikenheten övergick i handling.
Nyheter • Publicerad 11 mars 2006
Vilken fart! Lars Nilsson och hans co-pilot Craig Oosthuizen jagar målet under de 80 milen i gummibåt kring Sydafrikas sydspets.Foto: 
Media på plats. Trans Agulhas visade sig vara betydligt större än Lars Nilsson föreställt sig. Här intervjuas Lars och Craig Oosthuizen av media.Foto: 

Nu sitter Lars Nilsson hemma i villan vid Toftasjöns strand och blickar tillbaka mot sitt livs äventyr.

En 80 mils tävling i höga vågor i gummibåt runt Sydafrikas sydspets.

Annons

Ett äventyr med möten av både hoppande delfinhona med unge och stor svart haj framför båten på okända vatten.

- Att ge upp under de fem dagarnas tävling fanns bara inte. Men jag måste erkänna att jag var fysiskt och mentalt utslagen, minns Lars Nilsson.

Att klara Trans Agulhas är som att första gången klara Vasaloppet på skidor.

När det är som eländigast säger utövaren varför och aldrig mer. Men med några månaders distans börjar tankarna på en ny start att gro i huvudet.

- Jo, så börjar jag känna det. Efter sommaren är jag nog sugen på ett nytt kraftprov i Sydafrika, säger Lars.

Han vill inte ha sitt femte Sydafrikabesök ogjort.

Efter en lång resa till Port Elisabeth började föreberedelserna och träningen tillsammans med co-piloten Craig Oosthuizen.

- Vi körde båt och tränade på självaste julafton. Två dagar senare samlades svenska team Thule för att ta sig till racets första anhalt i Mossel Bay. När säkerhetsföreskrifterna där i stort sett innehöll råden att inte drabbas av panik och att aldrig lämna båten blev jag konfunderad.

Kartan för de tävlande var ett halvsuddigt A 4-papper.

Men Trans Agulhas drog i gång.

Annons

Första dagen blev den hårdaste med 189 kilometer, från Plettenberg till Mossel Bay, med elva strandstopp.

Vågor och dyningar upp till åtta meter gjorde att Lars båt slog runt efter 100 kilometer.

- Starten blev två timmar försenad på grund av det enda regnväder vi såg under hela veckan. Detta gjorde att vinden var hårdare än vanligt, havet tuffare, och senare på dagen blev det desto högre sjö. Vi fick enligt reglerna bryta ett av racen och vi valde det säkra för det osäkra.

Dag två startade till havs och när båten kom ur viken var det en påfrestande svår sjö på väg mot delmålet.

Under dag tre var det nära att båten slog runt flera gånger från Still Bay till Struis Bay. Därefter väntade ett vansinnigt nattrace och här skulle från stranden tre upplysta säkerhetsbåtar rundas och tillbaka. En vådlig färd på sex kilometer. Det blev för mycket för Craig, han ansåg att det var för farligt.

- Jag fick en riktig kick av nattracet och skulle gärna göra om det, förklarar Lars.

Fjärde dagen, från Struis Bay till gamla 1600-talshamnen i Hermanus, var en upplevelse med körning genom stora skogar av kelp (beteckning på vissa brunalger) som flöt på ytan. Det gällde med tanke på tidvatten att köra på dyningarna och hitta kanaler genom kelpen för att inte fastna med båten.

Sista dagen körde båten fast i rep till fiskeredskap, men man kom loss ganska enkelt. Resan mot målet i Cape Town var lugn.

Varje dag avslutades med surfrace, där Lars och Craig alltid tog sig förbi några båtar och klarade sig bra.

- Jag har många upplevelser med mig hem. Racets höga vågor, strandlinjen med sina höga klippor och stora grottor, enstaka byar och lyxvillor, hundratals meter höga sanddyner, och möten med hajar och delfiner glömmer man aldrig.

Annons

- Utan bamyl på kvällarna, bamyl koffein på dagarna och tigerbalsam på ömma muskler hade jag aldrig grejat det, säger Lars.

Thuleteamet placerade sig på 19:e plats i sin klass och på tionde plats i surfracet. Men viktigast var att Lars Nilsson som förste svensk fullföljde världens tuffaste båtrace.

Sven Elofsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons