Annons
Nyheter

Ökat språkstöd gör att fler elever når målen

Barn med annat modersmål än svenska ska få bättre språkstöd i Växjös skolor - och därmed större chans att nå goda resultat. Det är målet med en ny organisation inom skol- och barnomsorgsförvaltningen. Från höstterminen skapas en särskild mångfaldsenhet.
Nyheter • Publicerad 25 mars 2006
Klart godkänd . Att få modersmålsundervisning och studiehandledning på det egna språket är avgörande för elevernas möjligheter att nå goda resultat. Det tycker Laurice Mobarak och Galmocak Elmirsada, som båda arbetar på Arabyskolan - en skola som gick fri från språkanmärkningar från Skolverket. Foto: Ingemar Kroon
Klart godkänd . Att få modersmålsundervisning och studiehandledning på det egna språket är avgörande för elevernas möjligheter att nå goda resultat. Det tycker Laurice Mobarak och Galmocak Elmirsada, som båda arbetar på Arabyskolan - en skola som gick fri från språkanmärkningar från Skolverket. Foto: Ingemar KroonFoto: 

Med bristande handledning i sitt modersmål riskerar elever, som är duktiga i exempelvis matematik eller historia men inte hunnit lära sig tillräckligt bra svenska, att få sämre betyg än de egentligen skulle ha.

- Vi tror inte att vi i dag riktigt får fram de kunskaper barnen har med sig när de kommer, säger Mia Granqvist, verksamhetschef på skol- och barnomsorgsförvaltningen i Växjö.

Annons

Beröm och kritik

Den inspektionsrapport som Skolverket presenterade i måndags innehöll många berömmande ord om Växjös skolor, men kritiserade brister i modersmålsundervisning och studiehandledning på olika språk.

Och kritiken var väntad. Att nuvarande organisation inte fungerar tillräckligt bra har förvaltningsledningen varit medveten om, och i höst träder en ny organisation i kraft.

En särskild mångfaldsenhet med egen rektor tar det centrala ansvaret för att möta nya invandrare och flyktingar som fått uppehållstillstånd och vara en ingång till det svenska utbildningssystemet.

Lärarbrist i vissa språk

I dag finns 924 elever med annat modersmål än svenska i Växjös grundskolor. 465 har ansökt om modersmålsundervisning och undervisning ges i 13 språk.

För flera språk saknas lärare och andra som kan ge ämnesstöd på modersmålet.

I dag kan elever inte få undervisning i exempelvis kurdiska, thailändska och turkiska. Men situationen är inte statisk. Vissa år behövs många lärare i ett språk, några år senare få. I stället för fasta tjänster för modersmålslärare vill kommunen ha tidsbegränsade, och pröva nya vägar att hitta personer som kan ge ämnesstöd.

Att vända sig till arbetslösa invandrare med akademisk bakgrund kan vara ett sätt. Det har exempelvis Eskilstuna kommun gjort med lyckat resultat.

Vad det betyder för nyanlända elever att få studiehandledning på det egna modersmålet vet Laurice Mobarak, modersmålslärare som undervisar och ger studiehandledning i arabiska.

Annons

Fungerar men kan bli bättre

Det vet också Glamocak Elmirsada, som arbetar som assistent i matematik och ger elever språkstöd på serbiska, kroatiska och bosniska.

- Bra språkstöd ger eleverna mycket större möjligheter att klara målen. Det fungerar bra på många skolor och i många språk i dag, men det kan absolut bli bättre.

Elisabeth Cederholm
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons