Annons
Nyheter

Pendlare hoppas på bättre tider

Ett nittiotal tågpendlare från Kalmar har skrivit under en protestlista riktad mot Länstrafiken och SJ.
Många tvingas rusa i full fart över perrongen varje morgon, men missar ändå sina bussar.
Nyheter • Publicerad 23 mars 2006
Anne-Marie Hoem skriver under och lämnar över namnunderskrifterna till Anita Andersson på Länstrafikens trafikupplysning, som lovar att vidarebefordra. Foto: Sofia Ernerot
Anne-Marie Hoem skriver under och lämnar över namnunderskrifterna till Anita Andersson på Länstrafikens trafikupplysning, som lovar att vidarebefordra. Foto: Sofia ErnerotFoto: 

- Två minuter mer. Det är det enda som behövs, säger Anne-Marie Hoem, en av pendlarna och initiativtagare till pendlarupproret.

Hon bor utanför Kalmar och jobbar som lärare i Växjö. Så här ser hennes morgnar ut:

Annons

Många missar bussen

- Flera hundra personer stiger av på det bortre spåret klockan 08.12. Tåget är ofta försenat och bussarna går redan 08.15. Vi buffas och armbågas redan vid dörrarna och springer på den isiga perrongen. En del busschaufförer väntar, andra inte.

Det händer ofta att Anne-Marie Hoem missar bussen, men hon kan ta en ny relativt snart. Andra får vänta en kvart.

- Jag skulle aldrig göra det här om bara jag själv drabbades. Många har det mycket värre än jag.

Marie Johansson på Länstrafikens trafikupplysning bekräftar bilden.

- Det är ett dilemma att de flesta stadsbussar ger sig i väg kvart över.

Kräver samordning

Förra veckan samlade Anne-Marie Hoem ihop omkring nittio namnunderskrifter som lämnades till Länstrafiken i går morse.

"Vi önskar att SJ och lokalbussarna i Växjö samarbetar bättre för att hitta en lösning för att vi som kommer med 08.12-tåget till Växjö ska hinna med bussen 08.15. Som det nu är får vi springa som ett lämmeltåg, vi håller på att bryta benen i halkan och vi missar ändå ofta bussarna", står det i uppropet.

Lovar söka lösning

Annons

För Thomas Nilsson, vd på Länstrafiken Kronoberg, kommer kritiken som en nyhet.

- Det är bra att resenärerna reagerar. Om problemet kan lösas så ska det lösas, det lovar jag.

- Samtidigt är det så att rycker man i ett ben så sprattlar det i ett annat. Jag kan inte här och nu svara på hur mycket luft det finns i tidtabellen men vi ska titta på detta.

Sven-Ingvar Håkansson, SJ:s pressinformatör, säger att Länstrafiken i första hand får försöka lösa problemet eftersom Öresundstågsystemet är komplext och hårt trafikerat.

- Vi kan möjligtvis göra minutjusteringar från den 18 juni då tidtabellen ändras. Att byta spår går inte, restiden ökar med flera minuter. De här resenärerna är viktiga för oss, det ligger i vårt intresse att de kan åka hela vägen.

Annica Jönsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons