GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Pilotfacken säger ja till SAS-avtal

Det svenska, danska och de norska pilotfacken har gett grönt ljus till piloternas nya kollektivavtal, uppger facken.
Tidsfristen för omröstningarna löpte ut natten till lördagen.
Ekonomi • Publicerad lördag 09:58
Samtliga av de skandinaviska pilotfacken har röstat ja till det nya kollektivavtalet. Arkivbild.
Samtliga av de skandinaviska pilotfacken har röstat ja till det nya kollektivavtalet. Arkivbild.Foto: Tor Erik Schrøder/NTB

93 procent av de danska piloterna, med ett totalt deltagande på 89 procent, röstade ja till avtalet, enligt det danska facket. Avtalet har en löptid på drygt fem år och innebär bland annat en lönereduktion för piloterna och upp till 60 timmars arbetsvecka, från tidigare 47 timmar per vecka.

Piloterna lyckades däremot få igenom sin viktigaste fråga, att de SAS-piloter som varslades under pandemin skulle återanställas.

"Jag är otroligt glad över det stora stödet för avtalet – inte minst när vi har tagit oss igenom en sådan lång och hård konflikt. Medlemmarna har uppenbarligen förstått allvaret och det här visar hur stark sammanhållningen är bland piloterna", säger Henrik Thyregod, ledare för det danska pilotfacket, i ett pressmeddelande.

Efter veckor av mangling och över två veckors pilotstrejk lyckades SAS-ledningen och de skandinaviska pilotfacken till slut komma överens om ett nytt kollektivavtal den 19 juli. Men innan det kan träda i kraft är alla skandinaviska pilotfack tvungna att godkänna avtalet i medlemsomröstningar, vilket nu alltså skett.

Efter omröstningen måste avtalet även godkännas hos Svensk pilotförenings föreningsstyrelse. Ett slutgiltigt resultat väntas under kommande vecka.

Avtalet måste också godkännas av amerikansk domstol där SAS har ansökt om ett så kallat Chapter 11-förfarande, eller konkursskydd, i USA.

Om avtalet skulle ha röstats ned av medlemmarna hade konflikten blåst upp igen och parterna skulle ha blivit tvungna att återgå till förhandlingsbordet.

Fakta: Det vet vi om piloternas nya kollektivavtal

1. Avtalet gäller i fem och ett halvt år. Under den tiden kan piloterna inte omförhandla kollektivavtalet eller gå ut i strejk. Kollektivavtalet omfattar även piloter som är anställda i SAS två dotterbolag SAS Link och SAS Connect, som tidigare hade andra kollektivavtal än piloterna anställda i moderbolaget.

2. De piloter som varslades under pandemin återanställs. 450 piloter återgår till sitt arbete med en gradvis upptrappning till heltid, i takt med att flygbolagets verksamhet ska skalas upp fram till 2024. 110 av de totalt 560 piloter som varslades under pandemin har redan återanställts i moderbolaget SAS Scandinavia under första halvåret i år.

3. Längre arbetsdagar och lägre lön. Det nya kollektivavtalet ger piloterna en övre arbetstid på 60 arbetstimmar i veckan mot tidigare 47 timmar. I avtalet har piloterna även gått med på en lönesänkning på fem procent. Under vintersäsongen kommer piloterna att jobba färre dagar än de har gjort tidigare, men få längre dagar. Något som också kommer att innebära en lönesänkning på cirka 8 procent per år, när pilotlönen baseras på antalet dagar som man arbetar.

4. Ledningens löner ska frysas. Det är inte bara piloterna som ska gå ned i lön. Även SAS-ledningen har gått med på att lönerna ska frysas från 2019 till och med 2025.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.