GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Resebolag i konkurs – tusental söker ersättning

Resor • Publicerad 22 oktober 2022
Flera tusen personer har ansökt till Kammarkollegiet för att få tillbaka pengar för inställda resor. Arkivbild.
Flera tusen personer har ansökt till Kammarkollegiet för att få tillbaka pengar för inställda resor. Arkivbild.Foto: Henrik Montgomery/TT

Tusentals kunder söker ersättning från Kammarkollegiet efter att resebolaget Detur gått i konkurs. Och många av dem riskerar att inte få tillbaka sina pengar alls. Det rapporterar SVT Nyheter.

3 600 ansökningar har kommit in till Kammarkollegiet, "en otrolig mängd", uppger myndigheten för SVT. Handläggningstiden beräknas till mellan fyra och sex månader.

Enligt SVT är flera kunder kritiska till resebolaget som ställt in flera resor med kort varsel under 2021 och sedan dröjt med att återbetala inom 14 dagar.

För de resenärer vars resor ställdes in för mer än tre månader sedan är det för sent att ansöka, enligt Kammarkollegiet. Då gäller nämligen inte resegarantin längre.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.