Sänkt bensinskatt upp i rök
Priserna på el, bensin och diesel är ett hett ämne i hela Europa samtidigt som det inte är helt lätt för den vanlige konsumenten att hänga med i vad det är som styr.
I Sverige kan det bli extra svårt för politiker och andra att förklara vad som sker med priserna på macken framöver.
Beställt sänkning
Det beror på en kombination av konsumentprisindex (KPI), reduktionsplikt och det faktum att riksdagen har beställt en skattesänkning på bensin och diesel från den 1 maj.
Den sänkningen är en följd av att Moderaternas, Kristdemokraternas och Sverigedemokraternas krav på ändringar i regeringens budget för 2022 nyligen klubbades igenom. Riksdagen har bett regeringen återkomma med en proposition som ska innebära att skatten på bensin och diesel sänks med 50 öre per liter vid pumpen från den 1 maj, något som beräknas kosta 2,4 miljarder.
Ingen vet vad som händer med världsmarknadspriset på olja, något som har avgörande betydelse för priset på macken. Inte heller vad som sker med valutakurserna, något som också påverkar.
Ökar ändå
Men säkert är att energi- och koldioxidskatterna räknas upp med KPI vid årsskiftet. Det innebär mer än 6 öre per liter för bensin och diesel. Med moms blir det något öre till.
Samtidigt skärps kraven på iblandning av biodrivmedel i bensin och diesel ytterligare ett steg genom den så kallade reduktionsplikten. Kraven ska skärpas årligen till 2030 för att minska utsläppen av växthusgaser från transporter. Det sker för att Sverige ska klara sina klimatåtaganden och inte tvingas minska kraftigt på resande och transporter.
Det innebär rejäla prishöjningar om inte lägre råvarupris väger upp det.
Propositionen om reduktionsplikten lades fram i våras. Då bedömde regeringen att varje årligt steg som tas i plikten ger ett prispåslag på 15-25 öre per liter bensin och 40-60 öre per liter diesel. Med moms ovanpå blir det ytterligare 6 till 15 öre ytterligare vid pump.
I augusti i år togs det senaste steget i skärpningen av reduktionsplikten. Det innebar att priset på diesel vid pump steg cirka 75 öre per liter och vid årsskiftet väntar, som nämnt, en ungefär lika stor höjning till.
Fem kronor mer
Enligt regeringens beräkningar i propositionen kan plikten öka priset på diesel med upp till 5 kronor och 40 öre per liter fram till 2030. För bensin skulle ökningen bli uppemot 2 kronor och 90 öre litern. Med moms blir det 25 procent till.
Beräkningarna är dock osäkra, betonade regeringen. Det beror inte minst på att priserna på råvaran biodrivmedel, som redan var högre, har ökat betydligt mer än priset på ren bensin och diesel.
Och efterfrågan ökar i världen och pressar upp priset. Det är inte bara Sverige som jagar mer biodrivmedel för att blanda i bensinen och dieseln.
Brist i analys
När riksdagen sade ja till regeringens förslag om reduktionsplikten i våras krävde ledamöterna samtidigt en ordentlig analys av effekterna för hushåll, företag och klimat vid en kontrollstation 2022.
Riksdagen anser att det finns stora brister i regeringens analys i propositionen och underströk att reduktionsplikten ger kraftigt höjda kostnader för hushåll och företag. Det kan försämra näringslivets konkurrenskraft och hushållens situation, inte minst på landsbygden. Plikten kan också kräva ökad import av biodrivmedel.
Fakta: Reduktionsplikten
Reduktionsplikten kom ur det nu spruckna januariavtalet mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet.
Punkt 31 i avtalet sade att reduktionsplikten ska utformas så att den bidrar till att minska utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter (utom flyg) med minst 70 procent till 2030 jämfört med 2010.
Det angavs också att plikten ska skärpas steg för steg från 2020 och framåt.
Regeringen har angett att plikten kan leda till att priset på en liter bensin ökar med uppemot 2 kronor och 90 öre fram till 2030 och priset på en liter diesel med uppemot 5 kronor och 40 öre. Ovanpå det kommer 25 procents moms för en vanlig konsument.
Källa. Riksdagen, 2020/21:MJU23