Annons
Nyheter

Snabbfil för att döma utländska rattfyllerister

En rysk lastbilschaufför ertappades i helgen rattfull på väg mot färjan på Verkö i Blekinge. Eftersom han inte bor i Sverige, anhölls han och dömdes inom loppet av bara ett par dagar.
Karlskrona • Publicerad 6 december 2017

Det går undan när utländska rattfyllerister grips. Alla som inte har fast bostad i Sverige, kan dömas i en uppsnabbad lagföring. Och det sker regelbundet i Karlskrona där utländska bilförare ofta fastnar i polisens eller tullens övervakningsnät.

– Vid grovt rattfylleribrott är den normala gången att föraren blir anhållen och får sitta kvar hos oss till en snabb rättegång är genomförd. Dessutom blir föraren av med sitt körkort, berättar polisinspektör Jessica Mårtensson i Karlskrona.

Annons

– Vi vill undvika att förare, som visat en benägenhet att köra påverkade, finns ute på vägarna, tillägger hon.

Det blir upp till åkeriet att skaffa fram en ny förare och hämta hem sin lastbil. Det indragna körkortet hos den första föraren tas om hand av svenska Transportstyrelsen, som ser till att skicka det vidare till en myndighet i förarens hemland. Det är också den som avgör hur och när föraren ska få det tillbaka.

Till skillnad från personer som bor i Sverige kan det gå snabbt.

– Vi får inte avvakta utan måste begära en häktning ganska snart. Det brukar ändå kunna gå över i en huvudförhandling direkt. Då måste det också finnas ett färdigt förundersökningsprotokoll med ett analysresultat. Men de flesta erkänner också, förklarar chefsåklagare Anne Boijmarker i Karlskrona.

Det blir lite mer komplicerat om brottet inte är grovt. Men en berusad förare som bor utomlands ska inte heller då komma undan. Om de erkänner kan de få skriva på en rättegångsfullmakt och släppas, kanske också genom att lämna en summa pengar i deponi.

– Den får naturligtvis inte vara högre än att de har pengar till mat och hemresa. Annars bestäms ett högsta belopp som de senare kan dömas till i fullmakten, berättar Anne Boijmarker.

Den ger också rätten till ett ombud, från den svenska polisen eller tullen, att företräda rattfylleristen, i domstolen. När dom och eventuella böter är beslutade blir det kronofogdens uppgift att kräva in böterna från utlandet.

Hur svårt brukar det vara?

– Jag vet inte hur det utfaller. Vi är med fram till domen, säger Anne Boijmarker.

Problemet med berusade utländska bilförare dyker regelbundet upp.

– Jag kan inte säga att det har minskat eller ökat. Min känsla är att det nog är ganska konstant, minst något fall varje månad. Vi får in tips, ibland har folk sett en bil som vinglat fram, samtidigt som vi själva har riktade nykterhetskontroller. Men de var vanligare när vi hade en aktiv trafikgrupp. Trafikpoliserna är inte lika många längre, konstaterar polisinspektör Jessica Mårtensson.

Mats BlennowSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons